Naukowcy odkryli nowe rodzaje neuronów w mózgu

Źródło: Dreamstime.com

Neurobiolodzy z Instytutu Salka w Kalifornii oraz Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego stworzyli nowy proces kategoryzacji neuronów na poziomie molekularnym. Z jego pomocą zidentyfikowano nowe typy komórek nerwowych. Samo odkrycie może mieć duże znaczenie dla lepszego poznania mózgu.

W przeszłości, neurony były identyfikowane na podstawie ich kształtów. Tymczasem wspomniani naukowcy zmienili podejście sprawdzając modyfikacje profilu metylacji, zachodzące między komórkami w mózgu. W ten sposób z dużą dokładnością udało im się wyróżnić nowe rodzaje komórek. Profesor Joseph Ecker, dyrektor Laboratorium Analizy Genomu na Instytucie Salka powiedział, że nowa metoda pozwala "rozbić" mózg na poszczególne neurony, zsekwencjonować metylomy i zidentyfikować wiele nowych rodzajów komórek wraz z elementami regulującymi geny.

Proces ten pozwoli naukowcom opracować pełną listę neuronów wraz z wyróżnieniem sprawowanych przez nie funkcji. Aby lepiej zrozumieć jak pracuje ludzki mózg, należy poznać zachowanie setek lub nawet tysięcy typów komórek oraz spełniane przez nie role. Przyszłe odkrycia przyczynią się do powstania nowych metod leczenia chorób psychicznych, ułatwią prace nad interfejsem mózg-komputer oraz urządzeń zwiększających możliwości ludzkiego mózgu.