Trwają prace nad pierwszą kosmiczną fabryką

Źródło: Made In Space

Drukarki 3D pracujące w warunkach mikrograwitacji mogą mieć wiele zastosowań np. podczas kolonizacji Księżyca lub obcych planet, a także przy pracach na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zasada jest prosta - zamiast sprowadzać potrzebne przedmioty z Ziemi z pomocą rakiet, można je sobie po prostu wydrukować na miejscu. Jest to zatem duża oszczędność czasu i pieniędzy.

Prace nad kosmicznymi drukarkami 3D trwają od kilku lat. Przoduje w nich amerykańska firma Made In Space, która skonstruowała dwa urządzenia pod nazwą Zero-G i zainstalowała je na stacji ISS. Możliwość drukowania przedmiotów w kosmosie została zademonstrowana w 2014 roku. NASA wysłała do astronautów maila, w którym znajdował się projekt klucza nasadowego, natomiast załoga zwyczajnie wydrukowała sobie to narzędzie.

Jednak Made In Space ma zamiar osiągnąć coś znacznie większego. W czerwcu w Centrum Badawczym imienia Josepha Amesa w Dolinie Krzemowej odbył się 24-dniowy eksperyment. Specjalna drukarka 3D wewnątrz komory termiczno-próżniowej stworzyła szereg przedmiotów, wykonanych ze stopów polimerowych. Jest to pierwsze urządzenie, które wydrukowało większe struktury w warunkach podobnych do tych, jakie panują w przestrzeni kosmicznej.

Przeprowadzony test wykazał, że najprawdopodobniej jesteśmy w stanie tworzyć duże obiekty poza Ziemią. Zbudowana przez przedsiębiorstwo Made In Space drukarka 3D będzie stanowić część zrobotyzownego systemu o nazwie Archinaut. W jego skład będą również wchodzić mechaniczne ramiona. System ten ma pozwolić drukować poszczególne elementy i składać je w całość poza stacją ISS.

Naukowcy mają nadzieję, że dzięki nowej technologii będziemy mogli konstruować nowe statki kosmiczne oraz wielkie teleskopy w kosmosie, zamiast budować je na Ziemi i wynosić z pomocą rakiet. Po zintegrowaniu drukarki 3D i zrobotyzowanych ramion, system Archinaut zostanie wyniesiony na orbitę okołoziemską. Szacuje się, że może to nastąpić po 2020 roku. Zrobotyzowany system może stać się naszą pierwszą kosmiczną fabryką.