Nasz mózg potrafi pomieścić 10 razy więcej informacji niż dotychczas uważano

Źródło: Flickr/Allan Ajifo/CC BY 2.0

Mózg człowieka jest naprawdę niesamowity. Jak wskazują najnowsze badania, potrafi on przechowywać znacznie więcej informacji niż dotychczas sądzono. Badacze twierdzą, że najnowsze odkrycie to prawdziwa sensacja w świecie neuronauki.

Naukowcy z Instytutu Salka stworzyli rekonstrukcję obliczeniową fragmentu mózgu myszy i badali pojemność synaps, czyli połączeń między komórkami nerwowymi które przechowują wspomnienia. Zaobserwowano wtedy, że niektóre neurony przesyłały zduplikowane wiadomości do innych komórek. Co więcej, uczeni dotychczas kwalifikowali synapsy według trzech rozmiarów: małe, średnie i duże. Najnowsze badania wykazały jednak, że synapsy mogą mieć nawet 26 różnych rozmiarów.

Naukowcy nie są zgodni co do możliwości naszego mózgu. Niektóre szacunki wskazują, że nasz biologiczny komputer może pomieścić od jednego do nawet kilku tysięcy terabajtów informacji. Tymczasem uczeni z Instytutu Salka, kierując się własnymi badaniami uważają, że możemy mówić o jednym petabajcie, co jest wręcz niewiarygodne.

Odkrycie będzie mieć przede wszystkim wpływ na powstanie nowych, superwydajnych komputerów wykorzystujących uczenie maszynowe i sztuczne sieci neuronowe oraz ogólnie na sztuczną inteligencję i robotykę. Dzięki nowym badaniom dowiedzieliśmy się również jak potężnym organem jest nasz mózg. Oczywiście jeden petabajt nie jest oficjalną liczbą - szczegółowe badania pozwolą w przyszłości ustalić, czy badacze mają rację, czy też w dalszym ciągu nie doceniamy możliwości naszych mózgów.

Na podstawie: http://gizmodo.com/our-brains-can-store-10-times-more-information-than-we-1754255335