Sztuczna inteligencja potrafi być agresywna

Image

Źródło: Flickr/DigitalRalph/CC BY 2.0

Wielokrotnie mieliśmy okazję przekonać się, że sztuczna inteligencja jest naprawdę dobra w grach wideo, a po odpowiednim treningu nawet lepsza od człowieka. Należąca do Google firma DeepMind postanowiła sprawdzić jak agresywna i skłonna do współpracy może być SI.

 

Specjaliści opracowali dwie gry wideo. Pierwsza z nich zmuszała dwóch graczy sterowanych przez sztuczną inteligencję do współpracy. Gra polegała na prześladowaniu ofiary i zorganizowania ataku. Gracz mógł oczywiście atakować samodzielnie, lecz w wyniku współpracy, oboje otrzymywali dodatkowe punkty. Jak można zauważyć poniżej, jeden z graczy po zbliżeniu się do ofiary zazwyczaj czeka na nadejście swojego kolegi. To pokazuje, że SI potrafi kooperować dla osiągnięcia lepszego rezultatu. Liczba samotnych ataków drastycznie spadła, gdy zwiększono liczbę przyznawanych punktów za współpracę.

Druga gra opierała się na zupełnie innych zasadach. Na samym początku rozgrywki, na środku mapy znajdowała się garść jabłek (zielone kwadraty) a kolejny owoc pojawiał się po krótkim odstępie czasowym. Gracze sterowani przez sztuczną inteligencję mieli tym razem rywalizować między sobą i uzbierać możliwie jak największą liczbę jabłek. Żeby było jeszcze ciekawiej, "uczestnicy zabawy" otrzymali do swojej dyspozycji broń i posiadali nieograniczoną liczbę amunicji. Trafiony przeciwnik przez krótką chwilę znika z mapy i nie może zbierać jabłek.

 

Jak można się już domyślić, boty regularnie strzały do siebie i w pośpiechu zbierały jabłka. Przyglądając się tej rywalizacji można dojść do wniosku, że gracze bardziej skupiali się na strzelaniu, niż na zbieraniu owoców. Gdy jabłek było więcej, między nimi zapanował pokój ale tylko na krótką chwilę, zaś gdy towar był trudno dostępny, SI stała się agresywna - tak przynajmniej widzimy to my, ludzie.

Zacznijmy od tego, że sztuczna inteligencja nie odczuwa żadnych emocji. Po prostu wykonuje zadania, które zostały jej polecone. Powyższy przykład pokazuje, że SI, w pewnych warunkach, potrafi wyeliminować swojego oponenta aby przetrwać lub odnieść zwycięstwo. Trzeba jednak przyznać, że sztuczna inteligencja w razie konfliktu ludzi z maszynami i tak byłaby bardziej "humanitarna" od człowieka.

 

Ocena:

Ameryki to raczej nie odkryli - SI jest nastawiona na optymalizację (zadanego) problemu. Emocje są specyficzne dla istoty biologicznej, w celu umożliwienia jej wyjścia z opresji (w sensie fizycznym) - adrenalina podnosi sprawność (ubocznie przekłada się to też na psychikę).. itd. Jest jeszcze moralność (inteligencji) - zakodowana hierarchia zachowań w określonych sytuacjach. Dla SI byłyby to (a nie są) np 3 prawa robotyki Asimova.

0
0