Wyhodowano pierwsze na świecie hybrydy ludzi i małp

Źródło: Pixabay.com

Międzynarodowy zespół naukowców powiadomił o kontrowersyjnych eksperymentach, jakie odbyły się w Chinach. Podczas badań wyhodowano pierwsze na świecie hybrydowe zarodki człowiek-małpa. Naukowcy mówią otwarcie, że ich celem jest przekształcenie zwierząt w „fabryki narządów” do przeszczepów.

Szczegóły tych eksperymentów w większości pozostają tajemnicą. Biolog Estrella Núñez z Katolickiego Uniwersytetu w Murcji ujawniła, że hybrydy człowiek-małpa powstawały poprzez dodanie ludzkich komórek macierzystych do zarodków małp. Jednak wszystkie chimery zostały zniszczone po 14 dniach, aby nie dopuścić do rozwoju układu nerwowego.

Wcześniej, zespół pod przewodnictwem Juana Carlosa Izpisúa Belmonte próbował hodować zarodki świń przy użyciu ludzkich komórek macierzystych, lecz zabieg zakończył się niepowodzeniem. Dlatego postanowiono spróbować z małpami.

Hybryda myszy i szczura – źródło: Instytut Salka

Naukowcy w pierwszej kolejności stworzyli zmodyfikowane genetycznie zarodki małp, w których wyłączono geny odpowiedzialne za tworzenie się narządów. Następnie wstrzyknięto do nich ludzkie zarodkowe komórki macierzyste, które mogą stać się praktycznie dowolnym rodzajem komórek w ciele. Naukowcy liczyli, że ludzkie komórki macierzyste przejmą kontrolę nad rozwojem narządów małpy.

Zabieg został przeprowadzony w Chinach przede wszystkim ze względu tamtejsze prawo, które jest mniej restrykcyjne w kwestii badań transgenicznych – w przeciwieństwie do Hiszpanii. Ponadto, eksperymenty tego typu zwykle nie zyskują aprobaty w krajach zachodnich. Etycy uważają, że hodowanie hybryd człowieka i małp do pozyskiwania narządów do przeszczepów to błędna droga.