Naukowcy z Chin jako pierwsi na świecie zmodyfikowali ludzkie zarodki

Źródło: 123rf.com
Chińscy genetycy przeprowadzili pierwszy w historii eksperyment, który polegał na modyfikacji genetycznej ludzkiego zarodka. Jednak podczas badań doszło do wielu błędów i niechcianych mutacji a prace zostały źle przyjęte przez środowisko naukowe.

Eksperymentami zajęli się naukowcy z uniwersytetu Sun Yat-sena w Guangzhou, którzy do swoich badań wykorzystali zarodki z klinik leczenia niepłodności. Genetycy użyli specjalnej techniki umożliwiającej edycję genów, zwanej CRISPR/Cas9 - przypomina ona edycję zwykłego tekstu. Dzięki niej można odnaleźć i wyciąć fragment DNA a następnie wstawić w jego miejsce dowolny kod. Za pomocą tej metody starano się zmodyfikować gen HBB, który jest odpowiedzialny za śmiertelną chorobę krwi beta-talasemię.

Chińscy uczeni przyznali iż zastosowana metoda jest bardzo nieefektywna. Do swoich badań wykorzystano w sumie 86 embrionów, lecz tylko w kilku przypadkach udało się dokonać prawidłowej edycji genu. Zbyt często dochodziło również do niechcianych mutacji, dlatego genetycy postanowili przerwać eksperymenty. Zresztą świat naukowy ostrzegał wcześniej przed przeprowadzaniem takich testów, które dotychczas były prowadzone jedynie na dojrzałych komórkach ludzkich oraz na zarodkach zwierzęcych.

Główny autor badania Junjiu Huang przyznał po prostu iż metoda rzeczywiście okazała się nieskuteczna. Co więcej, prestiżowe czasopisma naukowe Nature oraz Science postanowiły nie publikować prac z powodów etycznych. Jednak jak się dowiadujemy, w Chinach istnieje kilka innych zespołów badawczych, które prowadzą podobne testy na ludzkich zarodkach.

Źródło: http://www.nature.com/news/chinese-scientists-genetically-modify-human-embryos-1.17378