Genetycy odkryli nowy biologiczny zegar w ludzkim DNA

Źródło: www.dreamstime.com
Profesor genetyki Steve Horvath wraz ze swoim zespołem z kaliforniejskiego Uniwersytetu w Los Angeles odkrył wewnętrzny zegar w ludzkim DNA, który mierzy wiek biologiczny narządów lub komórek nowotworowych. Odkrycie wiąże nadzieje na spowolnienie procesu starzenia się tkanek, komórek i narządów.

Zespół uczonych przeprowadził analizy około 8 tysięcy próbek, zawierających 51 różnych komórek i tkanek zarówno zdrowych jak i nowotworowych. W trakcie badania używano procesu metylacji, który chemicznie modyfikuje DNA i powoduje zmiany w czasie. Obserwując zachodzące zmiany naukowcy byli w stanie zidentyfikować 353 markery DNA z 51 rodzajów komórek, które zmieniają się wraz z wiekiem.

Wewnętrzny zegar biologiczny pokazuje iż różne części naszego ciała starzeją się szybciej lub wolniej a badanie wykazało, że sam zegar został wyzerowany gdy komórki oderwały się i przeprogramowały do stanu komórek macierzystych. Uczeni odkryli, że tkanka piersi u kobiet starzeje się szybciej od pozostałych, co wyjaśnia dlaczego rak piersi jest tak bardzo powszechny u kobiet.

Tak zwany epigenetyczny zegar wykazał iż wiek biologiczny chorych tkanek w organiźmie jest znacznie większy od tych zdrowych. Nowotworowa tkanka piersiowa jest starsza średnio o 36 lat od pozostałych tkanek. Chociaż są to dopiero wczesne fazy badania a uczeni przyznają, że nie wiedzą jeszcze jak ten zegar dokładnie działa, w przyszłości dzięki temu odkryciu będzie można zapobiec starzeniu się tkanek, narządów i komórek.

Źródło: http://www.forbes.com/sites/melaniehaiken/2013/10/21/scientists-discover-new-biological-clock-that-measures-aging/