Google zapowiada dominację w zakresie komputerów kwantowych

Źródło: Kadr z Youtube

Google być może dokonało historycznego przełomu w informatyce, dzięki skonstruowaniu najpotężniejszego komputera kwantowego w historii. Firma twierdzi, że ich osiągnięcie jest potwierdzeniem dominacji kwantowych maszyn nad tradycyjnymi PC.

Portal internetowy Fortune dotarł do kopii dokumentu Google'a, który został wysłany do NASA na początku tego tygodnia. Jego treść zasadniczo skupia się na opisie dokonań nowego komputera kwantowego, z którym nie może równać się żadna klasyczna maszyna – nawet najpotężniejszy superkomputer świata.

Rzecznik Google odmówił komentarza w sprawie autentyczności dokumentu. NASA również nabrała wody w usta i nie udzieliła odpowiedzi. Anonimowy informator zaznajomiony z sytuacją potwierdził jednak, że NASA przez przypadek opublikowała dokument. Przez następne miesiące osiągi komputera kwantowego mają być weryfikowane przez grono specjalistów.

Osiągnięcie Google'a może stać się przełomowym momentem w informatyce. Firma podważyła w dokumencie wątpliwości, jakoby niektóre nieprzewidziane prawa natury mogłyby uniemożliwić działanie komputerów kwantowych. Ponadto, badacze Google'a przewidują, że moc obliczeniowa maszyn kwantowych będzie rosła w zatrważającym tempie. Eksperyment opisany w dokumencie wykazał, że komputer kwantowy pokonuje regularne PC w zadaniu, które polegało na obliczaniu mocy wyjściowej obwodów:

Podczas, gdy nasz komputer potrzebuje około 200 sekund na wykonanie zadania milion razy, najnowocześniejszy superkomputer potrzebowałby około 10 tysięcy lat na realizację tego samego celu.

Komputer Google'a o nazwie Sycamore posiada 53 kubity, czyli jednostki mocy kwantowej maszyny. Tak potężny procesor może wykonywać zaawansowane obliczenia, znajdujące się poza zasięgiem najszybszych klasycznych superkomputerów.  Wiele firm liczy na to, że rozwój komputerów kwantowych przez gigantów technologicznych, takich jak Google, IBM czy Intel, doprowadzi w przyszłości do bezprecedensowych przełomów naukowych i technicznych.

Niektórzy naukowcy ostrzegają jednak przed nadmiernym optymizmem, obawiając się, że zawyżone oczekiwania względem maszyn doprowadzą do nagłego "pęknięcia bańki". Dario Gil z firmy IBM uważa, że eksperyment Google'a nie ma "żadnych praktycznych zastosowań". Mężczyzna ostrzega też przed jednoznacznym definiowaniem supremacji komputerów kwantowych:

Komputery kwantowe nigdy nie będą górowały nad klasycznymi komputerami.  Moim zdaniem będą z nimi współpracować, ponieważ każdy z nich ma swoje mocne strony.

Dyrektor ds. sprzętu kwantowego w firmie Intel, Jim Clarke, zaznaczył natomiast, że komercyjnie opłacalny komputer kwantowy to wciąż melodia odległej przyszłości:

Mocno wierzymy w potencjał tej technologii, ale wciąż jest wiele do zrobienia. Minie jeszcze dużo czasu, zanim komputery kwantowe staną się rzeczywistością.  Technologia kwantowa już wkrótce pozwoli na uwolnienie nowych możliwości obliczeniowych. Od wielkiego przełomu dzieli nas tylko jeden twórczy algorytm.

Zespół badaczy Google'a, który po raz pierwszy wspomniał o swoim celu w czasopiśmie naukowym Nature 2 lata temu, jest nastawiony bardziej optymistycznie, zaznaczając, że ich odkrycie może przynieść wymierne korzyści już w perspektywie krótkoterminowej.