Naukowcy stworzyli urządzenie fotowoltaiczne o rekordowej wydajności 130%

Źródło: Wisa Förbom

Naukowcy z Uniwersytetu Aalto opracowali urządzenie fotowoltaiczne, którego zewnętrzna wydajność kwantowa po raz pierwszy przekroczyła limit 100%. Dotychczas uważano, że przekroczenie tej granicy jest niemożliwe. Osiągnięcie będzie mieć przełomowe znaczenie dla ogniw słonecznych i fotodetektorów.

Zewnętrzna wydajność kwantowa na poziomie 100% oznacza, że każdy foton uderzający w urządzenie fotowoltaiczne generuje jeden elektron w obwodzie zewnętrznym. Jednak fińscy naukowcy osiągnęli właśnie wydajność na poziomie ponad 130%. To oznacza, że każdy foton generuje średnio 1,30 elektronu. Innymi słowy, istnieje 30-procentowa szansa, że jeden foton wygeneruje dwa elektrony.

Sukces nie byłby możliwy bez zastosowania odpowiedniego materiału. W tym przypadku, do produkcji nowego urządzenia fotowoltaicznego wykorzystano czarny krzem z nanostrukturami w kształcie stożków i kolumn absorbujących światło ultrafioletowe.

Początkowo fińscy naukowcy byli przekonani, że podczas badań nad wydajnością nowych detektorów nastąpił błąd, lecz wynik został potwierdzony przez niemiecki narodowy instytut meteorologiczny Physikalisch-Technische Bundesanstalt (PTB). Przełomowe urządzenie fotowoltaiczne cechuje się niemożliwą do osiągnięcia na pierwszy rzut oka wydajnością i nie wywołuje strat spowodowanych rekombinacją i odbiciem.

Rekordowa wydajność nowego urządzenia fotowoltaicznego może przyczynić się do znaczącego usprawnienia wszystkich urządzeń wykrywających obecność fotonu. Mowa przede wszystkim o panelach słonecznych oraz czujnikach światła. Warto dodać, że przełomowe detektory już są produkowane do użytku komercyjnego.

Średnio: 3.3 (4 votes)