Naukowcy pracują nad pojemnikiem, który pozwoli przetransportować antymaterię

Źródło: CERN

Naukowcy z Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN zaangażowali się w nowy projekt. Instytut badawczy zamierza opracować specjalny kontener przeznaczony do bezpiecznego przechowywania i transportu antymaterii.

W ramach projektu PUMA (antiProton Unstable Matter Annihilation), naukowcy zbudują naczynie o długości 700 mm, które otoczą magnesami. Antyprotony zostaną zawieszone w przestrzeni dzięki polu elektromagnetycznemu, aby nie dotknęły ścian pojemnika, co doprowadziłoby do ich anihilacji. Będą tam przechowywane w temperaturze około czterech stopni powyżej zera absolutnego.

Pojemnik ten pozwoli przechowywać około miliard antyprotonów, czyli ponad 100 razy więcej niż przy wykorzystaniu dzisiejszych technologii. Naukowcy zamierzają umieścić w nim antyprotony, a następnie przewieźć je do drugiego budynku CERN oddalonego o kilkaset metrów. Antycząstki zostaną następnie wykorzystane w projekcie ISOLDE.

Europejska Organizacja Badań Jądrowych posiada do swojej dyspozycji tzw. Spowalniacz Antyprotonów, w którym powstają antyprotony wykorzystywane do eksperymentów naukowych. Antymateria jest potem przechowywana w Pułapce Penninga. Tymczasem nowy kontener, który ma powstać do 2022 roku pozwoli również na jej bezpieczny transport.

Antymateria to cząstki elementarne podobne do występujących w zwykłej materii, lecz o przeciwnym znaku ładunku elektrycznego. Po jej zetknięciu się ze zwykłą materią rozpada się, przy czym uwalnia czystą energię, dlatego naukowcy chcą opracować metodę jej bezpiecznego przechowywania. Wspomniany wcześniej projekt ISOLDE pozwoli zbadać egzotyczne jądra atomowe oraz procesy zachodzące wewnątrz gwiazd neutronowych.