Globalne ocieplenie może doprowadzić do wyniszczenia ziemskich ekosystemów już w ciągu najbliższych 10 lat

Globalne ocieplenie może spowodować kolosalną utratę różnorodności biologicznej na całym świecie, jeśli emisje gazów cieplarnianych nie zostaną ograniczone. Nowe badania pokazują, że niektóre ekosystemy mogą przestać istnieć już w 2030 r.

<--break->

W ostatnich latach globalne temperatury osiągają wartości najwyższe w historii. Naukowcy przewidują, że przy obecnym poziomie emisji dwutlenku węgla wytwarzanym przez człowieka Ziemia jest na dobrej drodze, aby do 2100 r. globalna temperatura wzrosła o cztery stopnie Celsjusza.

Badacze z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Południowej Afryki przeanalizowali dane klimatyczne z ostatnich 150 lat i porównali je z obszarami występowania ponad 30 tys. gatunków ptaków, ssaków, gadów i ryb. Następnie podzielili kulę ziemską na segmenty o powierzchni 100 kilometrów kwadratowych i na tej podstawie stworzyli modele klimatyczne zakładające wpływ temperatur na przyrodę na danym obszarze.

Wnioski pokazały, że zakładana emisja może doprowadzić do wymierania aż 73% gatunków zwierząt. Alex Pigot, z Centrum Różnorodności Biologicznej i Środowiska Uniwersytetu College w Londynie, powiedział, że populacje zwierząt mogą skurczyć się po przekroczeniu „horyzontu temperaturowego” – stanu wysokiej temperatury, która może być niebezpieczna dla życia.

Modele zmieniają się dramatycznie w zależności od każdej ścieżki emisji. Na przykład, zakładając ocieplenie o 4 °C, ucierpiałoby 15% ziemskich ekosystemów.  Przy ociepleniu o 2 °C, liczba ta spada do 2%.

Badacze uważają, że pierwsze poważne skutki ocieplenia rozpoczną się już w 2030 r. w oceanach tropikalnych. Obecnie Wielka Rafa Koralowa doświadcza wybielania ze względu na wysokie temperatury. Naukowcy twierdzą, że podobne zjawiska zaczną pojawiać się na innych szerokościach geograficznych do 2050 roku.

Od czasu rewolucji przemysłowej Ziemia ogrzała się już o ponad 1 °C, a emisje gazów cieplarnianych osiągają coraz wyższe wartości. Organizacja Narodów Zjednoczonych twierdzi, że ludzkość musi ograniczyć emisję o 7,6% rocznie do 2030 r., aby wstrzymać ocieplanie klimatu.