Zlokalizowano największą na świecie kalderę superwulkanu

Źródło: kadr z YouTube

Grupa naukowców odkryła bardzo stary superwulkan. Jego kaldera może być największą kalderą na świecie. Znalezisko nazwano Apolaki i znajduje się na obszarze Benham Rise, które pokryte jest wulkanicznymi grzbietami płaskowyżu oceanicznego u wybrzeży Filipin. Odkrycie zaskoczyło specjalistów z całego świata.

Kaldera znajduje się na głębokości 5200–2500 metrów w Morzu Filipińskim. To ogromny obszar, którego średnica sięga 150 kilometrów. Kaldera składa się z grubej warstwy skał magmowych i osadowych, których wiek może osiągnąć 50 milionów lat.

Obecność ogromnej kaldery zmusza naukowców do ponownego rozważenia pytań, które dotyczą aktywności wulkanicznej w tej kwestii około 50 milionów lat temu. Specjaliści chcą dokładnie wiedzieć, jakie warunki spowodowały powstanie Apolaki.

Eksperci sugerują, że kaldera mogła powstać w wyniku eksplozji wulkanu, którego komora magmowa pozostała całkowicie pusta, a obszar wokół niej mocno zatonął. Naukowcy dodali również, że Apolaki mógł przetrwać ogromną liczbę faz odrodzenia i zapaści.

Warto zauważyć, że dziś Apolaki zajmuje drugie miejsce pod względem wielkości. Za największy krater uderzeniowy uchodzi Chiksulub, który powstał na skutek upadku asteroidy. Wydarzenie to zapoczątkowało śmierć dinozaurów.