To aktywność wulkaniczna odpowiada za największe masowe wymieranie w historii Ziemi

Źródło: 123rf

Analiza skał osadowych przeprowadzona przez międzynarodową grupę naukowców wykazała, że ​​główną przyczyną „wielkiego” wymierania w czasie permu mogą być potężne erupcje wulkanów. W wyniku wyginięcia organizmów zamieszkujących morza i oceany, Ziemia stała się prawie całkowicie puste, a tylko jedna czwarta wszystkich gatunków, które istniały wcześniej, przetrwała na lądzie. Teraz naukowcy odkryli nowe dowody na to, że winne za to są wulkany<--break->.

Wczesne zwierzęta pojawiły się około 600 milionów lat temu. Od tego czasu na Ziemi doszło już do pięciu dużych masowych wymierań, a niewykluczone, że aktualnie trwa szóste. Za największe z nich uważa się permskie wielkie wymieranie, które nastąpiło około 252 milionów lat temu. W trakcie tego zdarzenia w ciągu zaledwie 60 tysięcy lat, z powierzchni Ziemi zniknęło 96 procent wszystkich gatunków morskich i 73 procent lądowych gatunków kręgowców.

Dokładna przyczyna tego masowego wymierania nadal pozostaje nieznana. Przypuszcza się, że taki efekt mógł być spowodowany upadkiem dużej asteroidy, nagłym uwolnieniem metanu z dna morskiego lub gwałtownym wzrostem aktywności wulkanicznej. Ten ostatni powód jest uważany za najbardziej prawdopodobny. Teraz naukowcy znaleźli nowe dowody na jego potwierdzenie.

Zespół naukowców z Japonii, Stanów Zjednoczonych i Chin zebrał próbki skał osadowych w południowych Chinach i we Włoszech, po czym naukowcy przeanalizowali zawartość cząsteczek organicznych i rtęci. W efekcie autorzy odkryli w skale dwa obszary z wysokim stężeniem koronenu, związku organicznego będącego pierścieniem złożonym z pierścieni benzenowych. W osadach cząsteczki koronenu wiązały się z atomami rtęci i znajdowały się w warstwie skorupy ziemskiej, której wiek geochronologiczny przypadał na początek wymierania permu.

Naukowcy twierdzą, że takie związki mogłyby powstać, gdyby węgiel był spalany w bardzo wysokich temperaturach. Takie przemiany, zdaniem autorów, mogły być spowodowane przez magmę wysokotemperaturową. Mogłoby to doprowadzić do uwolnienia ogromnych ilości dwutlenku węgla i metanu oraz wzrostu średniej temperatury na Ziemi, w wyniku czego zginęło tak wiele organizmów żywych.