Superkomputer wykonał największą symulację galaktyk we Wszechświecie

Źródło: Joachim Stadel/University of Zurich

Z pomocą potężnego superkomputera szwajcarscy naukowcy zdołali zasymulować ewolucję 25 miliardów galaktyk zawierających aż 2 biliony wirtualnych cząstek reprezentujących ciemną materię. Przeprowadzone badania mają związek z przyszłymi eksperymentami, które zostaną wykonane na pokładzie satelity Euclid celem lepszego zrozumienia ciemnej materii i ciemnej energii.

Przez ponad 3 lata naukowcy z Uniwersytetu w Zurychu pracowali nad specjalnym kodem. PKDGRAV3 powstał z myślą o optymalnym wykorzystaniu dostępnej pamięci i mocy obliczeniowej dla nowoczesnych architektur superkomputerów, takich jak IBM Piz Daint, który znajduje się w szwajcarskim centrum obliczeniowym CSCS (Swiss National Computing Center).

Supermaszyna zdołała zasymulować w ciągu 80 godzin ewolucję Wszechświata z 25 miliardami galaktyk. Była to jak dotąd największa tego typu symulacja. Jej celem było przedstawienie z niezwykłą dokładnością dynamiki ciemnej materii oraz powstawanie wielkich struktur we Wszechświecie.

Praca szwajcarskich naukowców zostanie wykorzystana w optymalizacji pracy satelity Euclid, który pomoże lepiej zrozumieć ciemną materię i ciemną energię badając prędkość ekspansji Wszechświata. Sonda zostanie wystrzelona w 2020 roku, będzie przechwytywać światło emitowane przez miliardy galaktyk oraz poszukiwać niewielkich zniekształceń światła, spowodowanych obecnością niewidzialnej dla nas ciemnej materii.