Powstała najdokładniejsza mapa ciemnej energii we Wszechświecie

Źródło: NASA/ESA

Badania przeprowadzone w ramach projektu Dark Energy Survey (DES) pozwoliły stworzyć nową, większą oraz dokładniejszą mapę ciemnej energii oraz ciemnej materii we Wszechświecie. Naukowcy stworzyli ją na podstawie analiz ponad 26 milionów galaktyk.

W 1998 roku astronomowie odkryli, że ekspansja Wszechświata nie zwalnia lecz przyspiesza. Fizycy spekulowali, że przyczyną takiego stanu rzeczy może być obecność tajemniczej energii. Stąd wzięła się nazwa ciemna energia. W wyniku prowadzonych obserwacji ustalono, że ciemna energia i ciemna materia stanowią aż 96% masy Wszechświata, a pozostałe 4% to zwykła materia, którą jesteśmy w stanie zaobserwować. Problem w tym, że istnienia ciemnej energii i ciemnej materii nie udało się potwierdzić eksperymentalnie.

Dark Energy Survey to projekt, który ma pomóc w badaniach nad hipotetyczną formą energii i materii. Bierze w nim udział 400 naukowców z 26 instytutów z 7 państw świata. Badacze wykonali zdjęcia 26 milionów galaktyk z pomocą teleskopu Blanco, który znajduje się w Chile, oraz specjalistycznego aparatu o rozdzielczości 570 megapikseli.

Źródło: Dark Energy Survey

Badając zakrzywienie światła, naukowcy ustalili rozłożenie oraz ilość ciemnej materii i ciemnej energii. Wyniki zdają się potwierdzać dotychczasowe ustalenia - Wszechświat składa się w 70% z ciemnej energii, 26% z ciemnej materii oraz 4% ze zwykłej materii.

W kolejnych latach, naukowcy działający w ramach wspomnianego projektu będą prowadzić kolejne obserwacje. Dzięki uzyskanym danym powstaną jeszcze większe i dokładniejsze mapy ciemnej energii i ciemnej materii. Ostatecznie naukowcy chcą uzyskać obraz 300 milionów galaktyk z nadzieją, że pozwoli to rozwiązać zagadkę "niewidzialnej" energii i materii.