Nowe spojrzenie na ewolucję ludzkiego mózgu: Zaskakujące odkrycia o rozwoju noworodków

Źródło: pixabay.com

Przełomowe badania przeprowadzone przez naukowców z University College London (UCL) obalają długotrwałe przekonanie, że ludzkie noworodki mają znacznie słabiej rozwinięte mózgi w porównaniu do innych naczelnych. Wyniki opublikowane w czasopiśmie "Nature Ecology Evolution" pokazują, że ludzkie niemowlęta rodzą się z mózgami na podobnym poziomie rozwoju, jak u innych gatunków naczelnych. Kluczowa różnica polega na tym, że u ludzi mózg wykazuje znaczny wzrost i złożoność po narodzinach.

Główna autorka badania, dr Aida Gomez-Robles, wyjaśnia: "Ludzie wydają się być w dzieciństwie znacznie bardziej bezradni w porównaniu do innych naczelnych, nie dlatego, że ich mózgi są stosunkowo słabo rozwinięte, ale dlatego, że wciąż mają wiele do zrobienia". To nowe zrozumienie zmienia nasze ogólne postrzeganie ewolucji rozwoju ludzkiego mózgu.

W poprzednich badaniach porównywano rozwój mózgu, mierząc rozmiar mózgu noworodka w odniesieniu do rozmiaru mózgu osoby dorosłej. Stwierdzono, że mózg człowieka w momencie urodzenia jest stosunkowo mniejszy w porównaniu z mózgiem innych naczelnych, co doprowadziło do błędnego przekonania, że ludzkie noworodki są słabo rozwinięte. Jednak nowe badanie podważa ten pogląd i pokazuje, że pod względem innych wskaźników rozwoju mózgu ludzie są na równi z innymi gatunkami naczelnych, takimi jak szympansy, bonobo, goryle i orangutany.

Wyniki tej pracy mają istotne implikacje dla biologii ewolucyjnej. Podważają panujące przekonanie, że ludzkie dzieci rodzą się z słabiej rozwiniętymi mózgami w wyniku ewolucyjnego kompromisu, który pozwolił ich główkom przejść przez kanał rodny. Pogląd ten sugerował, że ludzki mózg jest bardziej plastyczny i łatwo ulega wpływom bodźców zewnętrznych. Jednakże nowe badania sugerują, że ludzki mózg osiąga pełną wydajność nie dlatego, że rodzi się mniej rozwinięty, ale dlatego, że rośnie później.

Chociaż badanie to nie zaprzecza znaczeniu plastyczności mózgu w ewolucji człowieka, dostarcza nowego spojrzenia na to, jak jest ona osiągana. Mało prawdopodobne, aby zwiększona plastyczność ludzkiego mózgu wynikała z tego, że ludzie rodzą się mniej rozwinięci niż inne naczelne. Konieczne są dalsze badania, aby w pełni zrozumieć implikacje tych odkryć i ich wkład w zrozumienie rozwoju i ewolucji ludzkiego mózgu.