Niemieccy fizycy stworzyli kondensat Bosego-Einsteina w kosmosie

Domena publiczna

W Szwecji przeprowadzono unikalny eksperyment. Zespół niemieckich naukowców wytworzył kondensat Bosego-Einsteina w niewielkim chipie, który wyniesiono w kosmos na pokładzie rakiety.

W zeszłym tygodniu, naukowcy zaprezentowali wyniki swoich badań, które odbyły się w styczniu 2017 roku. Niemieccy fizycy, którymi przewodził zespół z Uniwersytetu Gottfrieda Wilhelma Leibniza w Hanowerze, jako pierwsi zdołali wytworzyć kondensat Bosego-Einsteina w kosmosie.

Kondensat Bosego-Einsteina powstaje, gdy atomy gazu zostają schłodzone do ekstremalnie niskiej temperatury, zbliżonej do zera absolutnego. Naukowcy preferują eksperymenty w przestrzeni kosmicznej, gdzie efekty kwantowe można obserwować minutami. Na Ziemi, z powodu grawitacji, badania trwają zaledwie kilka sekund.

Źródło: Niemiecka Agencja Kosmiczna/Uniwersytet Gottfrieda Wilhelma Leibniza w Hanowerze

Eksperyment odbył się 23 stycznia 2017 roku w Centrum Kosmicznym Esrange – bazie rakietowej, znajdującej się w północnej Szwecji. Zespół wyniósł na pokładzie rakiety meteorologicznej MAIUS-1 małą kapsułę z chipem, zawierającym atomy rubidu-87, na wysokość 243 km nad powierzchnią Ziemi.

Źródło: MAIUS/J Matthias

Rakieta wraz z chipem spadała swobodnie przez 6 minut. W tym czasie, naukowcy wytworzyli kondensat Bosego-Einsteina, schładzając atomy rubidu-87 do temperatury -237,15 stopnia Celsjusza, a następnie przeprowadzili 110 eksperymentów. Badacze wykazali, że kondensat Bosego-Einsteina może posłużyć do wykrywania fal grawitacyjnych.

Kilka miesięcy temu, agencja NASA wytworzyła swój własny kondensat Bosego-Einsteina w Cold Atom Lab – urządzeniu, które zostało umieszczone na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Zarówno NASA, jak i niemieccy naukowcy kontynuują swoje badania w tym zakresie.

Źródła: