Nowe wulkany błotne odkryte na dnie legendarnego jeziora Bajkał

Źródło: tylkonauka

Naukowcy z Instytutu Skorupy Ziemi Syberyjskiego Oddziału Rosyjskiej Akademii Nauk oraz Instytutu Limnologicznego SB RAN dokonali niezwykłego odkrycia na dnie legendarnego jeziora Bajkał. Przy użyciu zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych (ROV) zaobserwowali oni nowe wulkany błotne, które wskazują na aktywność uskoku Północnego Bajkału.

Odkrycie miało miejsce w kilku lokalizacjach - między przylądkami Malajów i Mierzeją Bolszajską oraz w Zatoce Goryachinskaya. Dno jeziora w tych rejonach różniło się znacząco od typowego, składającego się z głazów, kamieni i osadów mułu. Zamiast tego naukowcy natrafili na porowate gliny, które wyraźnie wyróżniały się spośród otoczenia.

Jak wyjaśnia dr Oksana Lunina, badaczka z IKI SB RAN, odkrycie tych wulkanów błotnych jest niezwykle istotne, ponieważ wskazuje na pęknięcia biegnące równolegle do uskoku Siewierobajkalskiego. Oznacza to, że uskok ten wciąż wykazuje aktywność tektoniczną.

"Zwykle dno jeziora Bajkał w pobliżu brzegu składa się z głazów i kamieni, a głębiej - z osadów mułu. Tutaj odkryto porowate gliny, które różniły się od zwykłego dna" - powiedziała Lunina.

Odkrycie nowych wulkanów błotnych na dnie jeziora Bajkał jest kolejnym dowodem na to, że ten unikatowy akwen kryje w sobie wiele geologicznych tajemnic. Naukowcy zapowiadają, że będą kontynuować badania w tym obszarze, aby lepiej zrozumieć dynamikę procesów tektonicznych zachodzących w tym regionie.

Jezioro Bajkał, znane jako "Święte Morze Syberii", to najgłębsze i najstarsze słodkowodne jezioro na świecie. Ze względu na swoje niezwykłe właściwości i bogactwo fauny i flory, jest ono obiektem intensywnych badań naukowych prowadzonych przez rosyjskich uczonych.