Gigantyczna erupcja wulkanu jako klucz do tajemnicy Ziemskiej kuli śnieżnej

Źródło: ZmianynaZiemi

Ogromna erupcja wulkanu, która miała miejsce około 717 milionów lat temu, mogła być przyczyną jednego z najbardziej zagadkowych wydarzeń w historii naszej planety, znanego jako "Ziemskiej kuli śnieżnej". Odkrycie to rzuca nowe światło na procesy, które mogły doprowadzić do ekstremalnego ochłodzenia klimatu i pokrycia Ziemi lodowcami przez okres 57 milionów lat.

Naukowcy od dawna zastanawiają się, co mogło spowodować tak drastyczną zmianę w klimacie. Jednak najnowsze badania wskazują na gigantyczną erupcję wulkanu Franklin Large Igneous Province (LIP) w północnej Kanadzie.

Te erupcje były na tak dużą skalę, że obejmowały obszar przekraczający rozmiar Chin. Wyjątkowość Franklin LIP polega na tym, że lawa mogła przebić się przez skały bogate w minerały zawierające siarkę, a także na procesie wietrzenia, który usuwał dwutlenek węgla z atmosfery. W efekcie mogło to spowodować znaczne obniżenie temperatury na Ziemi.

Różnica w czasie działania aerozoli i wietrzenia jest kluczowa dla zrozumienia tego, co mogło doprowadzić do zdarzenia Snowball Earth. Aerozole działają szybko, tworząc efekt chłodzenia w ciągu miesięcy lub lat, podczas gdy wietrzenie jest wolniejszym procesem, który może trwać nawet miliony lat.

Dzięki analizie minerałów cyrkonu, zawierających śladowe ilości uranu i ołowiu, naukowcy ustalili, że erupcja Franklin LIP trwała ponad 2 miliony lat. Ta data jest zgodna z czasem, kiedy miało miejsce wydarzenie Ziemskiej kuli śnieżnej, co wskazuje na rolę wietrzenia w procesie ochłodzenia.

Wyniki badania stanowią znaczący krok naprzód w zrozumieniu, jak aktywność wulkaniczna wpływa na klimat naszej planety. Wyjaśnienie tej tajemnicy może również dostarczyć cennych informacji o dynamice Ziemi i jej zdolności do adaptacji do ekstremalnych zmian klimatycznych.

Badanie to nie tylko rzuca nowe światło na przeszłość naszej planety, ale również może pomóc w lepszym zrozumieniu, jak różne procesy geologiczne i atmosferyczne wpływają na klimat. W obliczu obecnych wyzwań związanych z globalnym ociepleniem, odkrycia te mogą mieć kluczowe znaczenie dla przyszłego zarządzania i ochrony naszego globalnego środowiska.