Ogromne ilości wody znaleziono w płaszczu ziemskim

Źródło: 123rf.com
Najnowsze odkrycie zmusza naukowców do ponownego zastanowienia się nad tym, w jaki sposób uformowała się nasza planeta oraz jak ona funkcjonuje. Głęboko pod powierzchnią ziemi odkryto ogromne zapasy wody - jest jej nawet trzykrotnie więcej niż na powierzchni.

Badania były prowadzone na terenie Stanów Zjednoczonych. Naukowcy korzystali z danych z sieci sejsmometrów, mierzących drgania trzęsień ziemi, oraz prowadzili eksperymenty laboratoryjne na skałach, symulując wysokie ciśnienia jakie znajdują się ponad 600 kilometrów pod powierzchnią ziemi. W ten sposób odkryto, że topnienie i ruch skał w strefie przejściowej prowadzi do procesu, w którym woda może stać się skondensowana i uwięziona w skale.

Geofizyk Steve Jacobsen powiedział, że woda znajduje się na głębokości około 660 kilometrów w tzw. "ringwoodite", który powszechnie występuje w płaszczu Ziemi. Nazwa dla tego minerału została zaproponowana przez australijskiego geofizyka, Teda Ringwooda. Jacobsen zasugerował, że woda na powierzchni Ziemi może pochodzić właśnie z wewnątrz planety.

Jak informowaliśmy na początku, badania zostały przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych. Uczeni chcą sprawdzić, czy podobnego odkrycia dokonają również na innych kontynentach. Pod powierzchnią naszej planety może znajdować się nawet trzy razy więcej wody niż na powierzchni.

Źródło: The Guardian