Na Księżycu odnaleziono najstarszą ziemską skałę

Źródło: Pixabay

Międzynarodowy zespół naukowców odkrył prawdopodobnie najstarszą ziemską skałę. Jest to próbka materiału, którą pobrano z Księżyca w 1971 roku podczas załogowej misji kosmicznej Apollo 14.

Według naukowców, dowody wskazują, że wspomniana skała została wystrzelona z Ziemi podczas kolizji dużej asteroidy lub komety z naszą planetą. Skała ostatecznie trafiła na powierzchnię Księżyca około 4 miliardy lat temu, gdzie stopniowo łączyła się z innymi materiałami. Badacze zwracają uwagę, że w tamtych czasach, Księżyc znajdował się trzy razy bliżej Ziemi niż obecnie.

Źródło: LPI/David A. Kring

Wyniki analizy chemicznej pokazują, że fragment skały zawiera cyrkon, kwarc i skaleń, czyli minerały, które są powszechne na Ziemi, ale rzadkie na Księżycu. Naukowcy wykazali, że materiał ten krystalizował się w utlenionym systemie w warunkach podobnych do ziemskich, a nie księżycowych.

Źródło: NASA/LPI/USRA/Bellucci et al.

Szacuje się, że powyższa skała powstała około 20 km pod powierzchnią Ziemi, od 4 do 4,1 miliarda lat temu. W tym czasie, nasza planeta była bombardowana przez asteroidy. Gdy skała została wystrzelona w przestrzeń kosmiczną i trafiła na Księżyc, doświadczała kolejnych bombardowań i zaczęła łączyć się z tamtejszymi materiałami. 26 milionów lat temu, asteroida uderzyła w Księżyc i wytworzyła krater Cone o średnicy 340 metrów, z którego astronauci z misji Apollo 14 pobrali tę skałę i dostarczyli ją na Ziemię.