Najnowszy model matematyczny może wytłumaczyć powstanie płyt tektonicznych

Źródło: dreamstime.com
Powstanie oraz zachowanie płyt tektonicznych pozostaje do dnia dzisiejszego zagadką. Jednak naukowcy opracowali model matematyczny, który być może pozwoli rozwiązać tą tajemnicę.

David Bercovici z Uniwersytetu Yale oraz Yanick Ricard z Uniwersytetu w Lyonie uważają, że ich model matematyczny pozwoli wyjaśnić dlaczego nasza planeta ma płyty tektoniczne oraz dlaczego zachowują się one tak, jak to ma miejsce obecnie. Ich model może ujawnić historię Ziemi, pierwszy miliard lat jej istnienia.

Ich zdaniem wszystko sprowadza się do okruchów skalnych. Sugerują, że im mniejsze okruchy, tym słabsze skały a obecność mylonitów została potwierdzona na granicy każdej płyty tektonicznej na Ziemi. Dodają również, że mają one jakiś związek z płytami.

Uczeni zaczęli od koncepcji, według której bardzo wczesna Ziemia była pokryta gorącym, papkowatym materiałem. Gdy materiał ten zaczął stygnąć a niektóre części lub regiony stygły szybciej lub wolniej, te drugie zaczęły naturalnie opadać. Poprzednie badania wykazały, że gdy materiał opada, powierzchnia staje się wtedy nieco zdeformowana.

Deformacje osłabiają skały i powodują powstawanie mniejszych okruchów skalnych. Osłabione skały mogą powodować również dodatkowe deformacje. Na skalę planetarną oznacza to, że słabe obszary mogły tworzyć granice, które wraz z ewolucją stworzyły płyty tektoniczne. W ciągu miliardów lat, dalsze chłodzenie się planety doprowadziło właśnie do takiego rezultatu.

Bercovici i Ricard uważają, że ten sam model może zostać wykorzystany dla wyjaśnienia, dlaczego inne planety w naszym układzie słonecznym nie rozwinęły płyt tektonicznych oraz warunków niezbędnych dla rozwoju życia. Przykładowo Wenus jest zbyt gorąca a jeśli płyty tektoniczne się rozwinęły na tej planecie, deformacje mogłyby naprawiać się poprzez wysokie temperatury, co zapobiegałoby rozwojowi rzeczywistych płyt i atmosferze, sprzyjającej życiu.

Źródło: http://zmianynaziemi.pl/wiadomosc/uczeni-opracowali-model-ktory-wyjasnia-powstanie-plyt-tektonicznych