Naukowcy obliczyli wiek wewnętrznego jądra Ziemi

Źródło: 123rf

Wewnętrzne jądro Ziemi jest młodsze od samej planety, co może wydawać się kontrintuicyjne. W którymś momencie historii Ziemi, jej całkowicie płynne żelazne jądro ostygło do tego stopnia, że w jego środku powstała stała kula. Dziś, jądro naszej planety jest podzielone na dwa obszary - wewnętrzny stały żelazny rdzeń jest otoczony płynnym żelazem. Naukowcy nie wiedzą, kiedy dokładnie nastąpił ten podział, ale najnowsze badania pozwalają nam przybliżyć wiek wewnętrznego rdzenia Ziemi.

Geolodzy z Uniwersytetu Teksasu w Austin pobrali próbkę żelaza, umieścili ją w diamentowym kowadle i potraktowali laserem, aby ją podgrzać. Naukowcy zmierzyli przewodnictwo elektryczne i cieplne pod ciśnieniem 170 gigapaskali i temperaturze 3 tysięcy Kelwinów.

Eksperyment miał zasymulować warunki panujące we wnętrzu Ziemi. Ciśnienia między zewnętrzną granicą zewnętrznego rdzenia a granicą rdzenia wewnętrznego wahają się od 135 do 330 gigapaskali i panują tam temperatury rzędu 4000-5000 Kelwinów. Szacuje się, że w rdzeniu wewnętrznym, temperatura sięga ponad 6 tysięcy Kelwinów.

Gdy naukowcy zmierzyli przewodnictwo w próbce żelaza, okazało się, że jest ono o 30-50% niższe od wartości wymaganej dla oszacowania wieku rdzenia wewnętrznego na 565 milionów lat. Sugeruje to, że geodynamo było utrzymywane przez dwa różne źródła energii i mechanizmy: konwekcję termiczną i konwekcję kompozycyjną. Początkowo geodynamo było utrzymywane wyłącznie przez konwekcję termiczną, a dziś, oba mechanizmy odgrywają niemal tak samo ważną rolę.

Nowe informacje na temat przewodnictwa i wymiany ciepła w czasie pozwoliły dokładniej oszacować wiek wewnętrznego rdzenia Ziemi na 1 do 1,3 miliarda lat. Wcześniejsze szacunki, zaproponowane przez różne zespoły naukowców, mówiły o bardzo szerokim zakresie od 565 milionów lat do nawet 4,5 miliarda lat. Dzięki najnowszym badaniom, łatwiej będzie nam zawęzić wiek geodynama, które zasila pole magnetyczne naszej planety.