W wewnętrznym jądrze Ziemi odkryto tajemniczą strukturę

Źródło: 123rf.com

Najnowsze badania pokazują, jak ograniczona jest nasza wiedza na temat wnętrza naszej planety. Naukowcy zdobyli dowody na istnienie nieznanej wcześniej struktury w wewnętrznym jądrze Ziemi.

Całą naszą współczesną wiedzę na temat wnętrza planety pozyskaliśmy dzięki wulkanom i falom sejsmicznym. Dotychczas naukowcy byli na ogół przekonani, że Ziemia posiada cztery główne warstwy: skorupę, płaszcz, rdzeń zewnętrzny i rdzeń wewnętrzny. Ustalono, że jądro wewnętrzne, którego temperatura przekracza 5 tysięcy stopni Celsjusza, stanowi zaledwie 1% całkowitej objętości Ziemi.

Jednak badania przeprowadzone przez geofizyków z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego wskazują, że wewnętrzne jądro Ziemi może posiadać dwie odrębne warstwy. Z pomocą algorytmu wyszukiwania, zespół przeszukał i dopasował tysiące modeli wewnętrznego jądra do danych zebranych przez Międzynarodowe Centrum Sejsmologiczne, pochodzących z obserwacji na przestrzeni kilku dekad, które opisują, w jaki sposób fale sejsmiczne przemieszczają się przez Ziemię.

Naukowcy sprawdzili niektóre modele anizotropii jądra wewnętrznego, które pokazują, jak różnice w składzie materiału jądra wpływają na właściwości fal sejsmicznych i stwierdzili, że niektóre z nich są bardziej prawdopodobne od innych.

Niektóre modele wskazują, że materiał obecny w wewnętrznym rdzeniu Ziemi szybciej kieruje fale sejsmiczne równolegle do równika. Inne pokazują, że mieszanka materiałów powoduje szybsze fale sejsmiczne bardziej równoległe do osi obrotu Ziemi. Badanie co prawda nie wykazało dużej zmienności w zależności od głębokości w wewnętrznym jądrze, lecz ujawniło zmianę emisji fal pod kątem 54 stopni, z szybszymi falami sejsmicznymi biegnącymi równolegle do osi.

Naukowcy twierdzą, że dowody mogą wskazywać na zmianę struktury żelaza, co sugeruje wystąpienie dwóch oddzielnych ochłodzeń w historii Ziemi. Szczegóły tego wielkiego wydarzenia wciąż pozostają tajemnicą, jednak nasza wiedza o wewnętrznym jądrze Ziemi powiększa się. Nowe odkrycie może wyjaśnić, dlaczego niektóre dowody eksperymentalne są niezgodne z naszymi obecnymi modelami struktury Ziemi.

Od pewnego czasu, naukowcy podejrzewają istnienie kolejnej, bardziej wewnętrznej warstwy, co sugeruje, że tworzące jądro wewnętrzne kryształy żelaza mają różne wyrównania strukturalne. Naukowcy pracują już nad wypełnieniem niektórych luk w danych, aby potwierdzić lub zaprzeczyć najnowszym odkryciom.