Starożytne drzewa kauri uchwyciły ostatnie załamanie pola magnetycznego Ziemi

Pole magnetyczne Ziemi
Źródło: NASA

Kilka lat temu robotnicy kopiący elektrownię w Nowej Zelandii znaleźli 60-tonowy pień drzewa kauri, największego gatunku drzewa w Nowej Zelandii. Liczące 42 000 lat drzewo zachowało się na bagnach, a jego słoje odzwierciedlają odwrócenie biegunów magnetycznych Ziemi.

Eksperci z Uniwersytetu Nowej Zelandii Waikato twierdzą, że odkryte starożytne drzewo Kauri poddane analizie ma wyryte w pierścieniach moment w historii Ziemi, kiedy bieguny magnetyczne naszej planety miały odwrotną lokalizację niż teraz. Całkowite odwrócenie pola magnetycznego trwało tak długo ile istniała ta roślina, dlatego znajduje się tam zapis tego procesu widziany z punktu widzenia drzewa.

Poziom radioaktywnego węgla w tym i kilku innych kawałkach badanego drewna wskazuje na falę promieniowania z kosmosu, gdy ochronne pole magnetyczne Ziemi osłabło, a jego bieguny się odwracały. O ustaleniach poinformował zespół naukowców w czasopiśmie Science.

Modelując wpływ tego promieniowania na atmosferę, zespół sugeruje, że klimat na Ziemi zmienił się na krótko, prawdopodobnie przyczyniając się do wyginięcia dużych ssaków w Australii i neandertalczyków w Europie. Konieczne są jednak pogłębione analizy ponieważ nasza wiedza o warunkach na Ziemi w trakcie przebiegunowania jest nadal szczątkowa, a nie można wykluczyć, że stanie się to w najbliższym czasie.

Według NASA, zmiany biegunowości pola magnetycznego występują regularnie, ale w ciągu ostatnich 20 milionów lat, zjawisko zdarza się średnio raz na 200 do 300 tys. lat. Naukowcy niedawno stwierdzili, że magnetyczny biegun północny porusza się niespodziewanie szybko. Wielu ekspertów sądzi, że może to być zwiastun nadciągającego przebiegunowania.