Pole magnetyczne Ziemi słabnie, a naukowcy nie wiedzą dlaczego

Źródło: NASA

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) zaobserwowała zmiany w ziemskim polu magnetycznym. Satelity Swarm zarejestrowały anomalię w polu magnetycznym nad południowym Atlantykiem - między Afryką a Ameryką Południową. W ciągu ostatnich 50 lat ta strefa pola magnetycznego znacząco osłabła.

Pole magnetyczne pomaga chronić Ziemię przed szkodliwym promieniowaniem kosmicznym i wiatrem słonecznym. Siła i położenie pola magnetycznego może być zmienne, ponieważ warunkuje je przepływ płynnego żelaza w jądrze Ziemi.

Pasy Van Allena są dwoma dużymi pasami pola magnetycznego otaczającymi Ziemię, dzięki którym cząsteczki kosmiczne są trzymane w pewnej odległości od naszej planety. W ostatnich dziesięcioleciach naukowcy zauważyli zjawisko, które nazwali Anomalią Południowoatlantycką - miejscem osłabienia ziemskiego pola magnetycznego, które powoduje, że pas promieniowania Van Allena zbliża się na zaledwie 200 kilometrów do powierzchni Ziemi.

Jak pokazują ostatnie dane z ESA, anomalia południowoatlantycka również słabnie. Od lat 70. XX wieku powierzchnia anomalii zmalała z około 24 tys. nanotlasów do 22 tys. nanotesli (jednostka indukcji magnetycznej równa 1 miliardowej tesli). W ciągu ostatnich pięciu lat to miejsce rozdzieliło się na dwie oddzielne plamy w obrębie Atlantyku.

Niektórzy spekulują, że może to sugerować zbliżające się przebiegunowanie Ziemi. Zdarzenie to ma miejsce raz na kilkaset tysięcy lat i powoduje, że bieguny magnetyczne Ziemi ulegają odwróceniu.

Badacze z Europejskiej Agencji Kosmicznej planują monitorować postępujące zjawisko. Nie wiadomo jednak w jakim stopniu kolejne anomalie mogą wpłynąć na bieguny magnetyczne Ziemi.