W „kraterze Korolewa” na Marsie znajduje się 82-kilometrowa warstwa stałego lodu o grubości 1,8 km

Źródło: ESA

Czerwona Planeta od zawsze fascynowała naukowców i miłośników kosmosu tajemniczymi krajobrazami i możliwością istnienia życia pozaziemskiego. Wśród wielu intrygujących obiektów Marsa wyróżnia się Krater Korolev, oferujący unikalny wgląd w wietrzne cuda Marsa. Świętując 20. rocznicę misji Mars Express Europejskiej Agencji Kosmicznej, przyjrzyjmy się fascynującym szczegółom tego niezwykłego krateru.

Kamera stereoskopowa o wysokiej rozdzielczości (HRSC) Mars Express zapewnia zapierające dech w piersiach widoki na Krater Korolev. To złożone zdjęcie, utworzone z pięciu różnych „pasków” umieszczonych na różnych orbitach, przedstawia spójny i zapierający dech w piersiach obraz. Zdjęcie nie tylko przedstawia sam krater, ale także przedstawia perspektywę, kontekst i widoki topograficzne, pozwalając nam na pełne zrozumienie jego topografii.

Imponujący krater Korolev o średnicy 82 km znajduje się na północnych nizinach Marsa, na południe od wypełnionej wydmami Olympia Undas, która otacza część północnej czapy polarnej. Wyróżnia się spośród innych kraterów swoim unikalnym składem. Zamiast śniegu i skał jest wypełniona grubą warstwą lodu o głębokości około 1,8 km, która pozostaje nietknięta przez cały rok.

Obecność stałej pokrywy lodowej w kraterze Korolev wyjaśnia zaskakujące zjawisko znane jako „zimna pułapka”. Decydującą rolę w tym procesie odgrywa głębokość krateru, który sięga około dwóch kilometrów pod jego krawędzią. Najgłębsze części krateru działają jak naturalne zimne pułapki: lód tworzy nad nim ochronną warstwę zimnego powietrza. Tarcza ta zapobiega topnieniu lodu i zapewnia jego stabilność. Słaba przewodność cieplna powietrza dodatkowo wzmacnia ten efekt, dzięki czemu krater może zachować swoje lodowate piękno na czas nieokreślony.

Krater Korolev to nie tylko cud natury, ale także hołd złożony jednej z najbardziej wpływowych postaci w historii eksploracji kosmosu. Siergiej Korolew, często nazywany ojcem radzieckiej technologii kosmicznej, był głównym inżynierem rakietowym i projektantem statków kosmicznych. Do jego pionierskich prac zalicza się program Sputnik, programy załogowej eksploracji kosmosu Wostok i Woskhod oraz pierwsze loty międzyplanetarne na Księżyc, Marsa i Wenus. Wkład Korolewa obejmuje także rozwój rakiety nośnej Sojuz, kluczowego elementu rosyjskiego programu kosmicznego, wykorzystywanego zarówno do lotów załogowych, jak i robotycznych.

Krater Korolew przyciągnął uwagę innych misji, takich jak program ExoMars Europejskiej Agencji Kosmicznej. Celem tego ambitnego projektu jest sprawdzenie, czy na Marsie kiedykolwiek istniało życie. System kolorowego i stereofonicznego obrazowania powierzchni (CaSSIS) na sondzie ExoMars Trace Gas Orbiter wykonał spektakularne zdjęcia 40-kilometrowego odcinka północnej krawędzi krateru. Te zdjęcia, wykonane wkrótce po rozpoczęciu działalności orbitera w kwietniu 2018 roku, pokazują intrygujący kształt, strukturę i jasne, lodowe osady krateru.

Zdjęcia wykonane przez Mars Express i ExoMars nie tylko dostarczają cennych danych naukowych, ale także dają nowy wgląd w naszą sąsiednią planetę. Odkrywają oszałamiające piękno Marsa i nadal podsycają naszą ciekawość wszechświata. Świętując 20. rocznicę misji Mars Express i podziwiając cuda Krateru Korolev, przypominamy sobie o nieustannym dążeniu ludzkości do wiedzy i eksploracji.