Upadek asteroid spowolnił proces ewolucji na Ziemi

Źródło: 123rf.com

Zespół naukowców z różnych krajów przeanalizował fragmenty starożytnych asteroid znalezionych na Ziemi i opracował warunkowy model procesów zachodzących po ich upadku. W swojej pracy naukowej naukowcy stwierdzili, że meteoryty bombardowały planetę we wczesnym okresie proterozoiku znacznie częściej niż się obecnie uważa.

Kiedy duże ciała niebieskie spadały na Ziemię około 2,4 miliarda lat temu, uwolniona została duża ilość energii, która stopiła i odparowała skały. Niewielkie ilości stopionej skały skondensowały się następnie w atmosferze, natychmiast zestaliły się i znalazły z powrotem na ziemi. Okazało się, że jest to rodzaj kamyków, które nazywano kulkami. Znalezione sferule, datowane na wczesny proterozoik, wskazują na duże spadki asteroid.

W trakcie badań naukowcy odkryli, że spadające meteoryty miały znaczący wpływ na tlen na Ziemi. Okazało się, że spadające asteroidy utworzyły związki chemiczne gazów, które zapobiegały gromadzeniu się tlenu. Brak tego gazu cofnął ewolucję o kilkaset tysięcy lat.

Rewolucja tlenowa, która miała miejsce, pomogła naprawić sytuację. Gwałtowne tworzenie się tlenu pozwoliło planecie Ziemia stać się tym, do czego przyzwyczaili się teraz.

Wyniki i wnioski z badań zostały opisane w artykule opublikowanym na łamach czasopisma Nature Geoscience.