Po raz pierwszy w historii udało się wyhodować koralowce w laboratorium. Czy jesteśmy w stanie ocalić rafy koralowe?

Źródło: Zoo Wrocław

Badacze koralowców w akwarium Apollo Beach na Florydzie po raz pierwszy z powodzeniem rozmnożyli koralowce atlantyckie w laboratorium. Ten naukowcy przełom może pomóc ocalić dzikie gatunki i rafy przed wyginięciem.

Rozmnażanie koralowców jest niezwykle trudnym procesem i może odbywać się zarówno płciowo, jak i bezpłciowo, gdy nowe polipy odrywają się od już istniejących. Wiele koralowców rozmnaża się poprzez wyrzucanie męskich i żeńskich gamet do oceanu, które następnie łączą się tworząc nowe organizmy. Warunki dla tego masowego, zsynchronizowanego zdarzenia muszą idealne, dlatego naukowcom tak trudno było odtworzyć je w laboratorium.

W ramach projektu Coral naukowcy z centrum ochrony akwarium w Apollo Beach byli w stanie indukować rozmnażanie koralowców za pomocą innowacyjnej technologii. Eksperci naśladowali naturalne środowisko koralowców, manipulując oświetleniem, w tym odtwarzając harmonogram wschodów i zachodów Słońca i Księżyca. Ponadto, naukowcy odtworzyli wszystkie pozostałe czynniki środowiskowe w tym m. in. idealną temperaturę wody.

Badacze twierdzą, że ich praca pomoże w ratowaniu koralowców na całym świecie, w tym w zagrożonym gatunkom na Florydzie. Florida Aquarium twierdzi, że ich program zapewni „przewagę” koralowcom, umożliwiając przetrzymywanie rozwijających się osobników w bezpiecznym otoczeniu, co zapewni im większą szansę na przeżycie.