Tajemnice ludzkiego genomu - odkrycie nieznanej części DNA

Źródło: Pixabay.com

W ostatnich latach badania nad ludzkim genomem dostarczyły wielu fascynujących odkryć. Naukowcy z Centrum Badań Komórkowych i Biomolekularnych Uniwersytetu w Toronto właśnie dorzucili kolejną intrygującą kartę do tej księgi wiedzy. W wyniku przeprowadzonych badań zidentyfikowali oni niemal milion nieznanych wcześniej eksonów - fragmentów DNA, które ulegają transkrypcji, tworząc dojrzałe cząsteczki informacyjnego RNA.

Ludzki genom to niezwykle złożona struktura, w której wciąż kryją się liczne nieodkryte elementy. Dotychczas uznawano, że ludzki organizm posiada około 20 tysięcy genów kodujących białka, zawierających około 180 tysięcy znanych eksonów wewnętrznych. Te kodujące białka fragmenty DNA stanowią zaledwie 1% całego ludzkiego genomu. Reszta to tak zwany "ciemny genom", który do tej pory pozostawał w dużej mierze niezbadany.

Badacze z Toronto postanowili przyjrzeć się temu nieznanemu obszarowi ludzkiego DNA. Zastosowali w tym celu technikę zwaną "wychwytywaniem eksonów". Polega ona na analizie genomu z wykorzystaniem plazmidów - okrągłych fragmentów DNA bakterii - połączonej z sekwencjonowaniem nowej generacji. Ta metoda pozwoliła im na identyfikację prawie 1,25 miliona nieznanych dotąd eksonów.

Odkrycie to rzuca nowe światło na naszą wiedzę o ludzkiej genomice. Okazuje się, że poza dobrze scharakteryzowanymi genami kodującymi białka, w naszym DNA kryje się wiele nieodkrytych dotąd elementów. Niemal 4% z zidentyfikowanych eksonów stanowiły długie, niekodujące fragmenty RNA. Tego typu elementy mogą odgrywać kluczową rolę w rozwoju chorób, takich jak nowotwory.

Ponadto naukowcy zidentyfikowali również obecność w ludzkim genomie tak zwanych pseudoeksonów - sekwencji zlokalizowanych w niekodujących intronach, które mogą ulegać mutacjom. Takie zmiany mogą prowadzić do włączenia tych niekodujących fragmentów do dojrzałych transkryptów RNA, co z kolei może być przyczyną rozwoju różnych schorzeń.

Odkrycia dokonane przez zespół z Uniwersytetu w Toronto stanowią istotny krok naprzód w naszym zrozumieniu ludzkiego genomu. Pokazują one, że wciąż pozostaje wiele do zbadania w obrębie tej złożonej struktury. Nieznane dotąd eksony mogą pełnić ważne funkcje biologiczne, a ich dalsze badania mogą dostarczyć kluczowych informacji na temat mechanizmów leżących u podłoża różnych chorób.

Badania nad ludzkim genomem wciąż przynoszą zaskakujące odkrycia. Identyfikacja prawie miliona nieznanych eksonów to ważny przyczynek do lepszego zrozumienia tej złożonej struktury. Dalsze badania w tym kierunku mogą dostarczyć cennych informacji, które przyczynią się do postępu w dziedzinie medycyny i biologii.