Ziemia przestała spowalniać obrót wpływając na długość dnia

Źródło: ZmianynaZiemi

Zwykle postrzegamy czas jako niewzruszoną, niezmieniającą się strukturę, która kieruje naszą codziennością. Ale czas na Ziemi w rzeczywistości nie jest stały - kształtuje go m.in. rotacja naszej planety wokół własnej osi. Długość dnia jest dynamiczna i zmienia się pod wpływem różnych czynników, takich jak oddziaływanie z Księżycem czy skład atmosfery. Najnowsze badania sugerują, że dni na Ziemi przestały się wydłużać miliard lat temu.

Księżyc, powoli oddalając się od Ziemi, stopniowo spowalnia jej obrót, co skutkuje wydłużaniem się dnia. Ten proces, jak się okazuje, nie jest jednak tak jednorodny jak sądzono. Badacze odkryli, że wydłużanie dnia zatrzymało się co najmniej raz w historii Ziemi. Około dwóch miliardów lat temu długość dnia mogła nie ulec zmianie przez dłuższy czas, co prawdopodobnie związane było ze zmianami w atmosferze Ziemi.

Badacze zauważają, że ta pauza w wydłużaniu dnia zbiegła się z okresem nazywanym przez geologów "nudnym miliardem" - czasem, gdy na Ziemi wydarzyło się stosunkowo niewiele, aż do nagłego pojawienia się życia wielokomórkowego. Według badaczy, to nie jest przypadek. W tym czasie Księżyc nie był jedynym obiektem wpływającym na długość dnia na Ziemi. Słońce, poprzez swój wpływ na atmosferę, również wpływało na szybkość obrotu naszej planety.

Ciepło słoneczne powoduje pływy w atmosferze, które mogą przyspieszyć rotację Ziemi. Kiedy Księżyc był bliżej naszej planety, ten wpływ był znacznie słabszy. Naukowcy spekulują, że w pewnym momencie siła Księżyca mogła być na tyle mała, że Słońce całkowicie ją zrównoważyło.

To zjawisko jest prawdopodobnie powiązane ze składem atmosfery w tamtym okresie. Gdy poziom tlenu był niski, a poziom ozonu wysoki, wpływ Słońca na rotację Ziemi mógł być silniejszy.

Odkrycia dokonane przez badaczy są kluczowe dla zrozumienia zarówno przeszłości, jak i przyszłości naszej planety. Udowadniają, że proces spowalniania obrotu Ziemi nie jest stały i może ulec zmianie pod wpływem różnych czynników, takich jak oddziaływanie Księżyca czy skład atmosfery Ziemi. To odkrycie otwiera nowe perspektywy na przyszłość, w której dni mogą być dłuższe lub krótsze, zależnie od zmieniających się warunków.