Naukowcy wiedzą jak zatrzymać siwienie włosów i przywrócić ich normalny kolor

Źródło: ZmianynaZiemi

Naukowcy z Japonii i USA badają możliwość przywrócenia normalnego funkcjonowania komórek macierzystych mieszków włosowych i powrotu poprzedniego koloru włosów

Biolodzy z Japonii i USA prowadzili badania, które mogą przyczynić się do odkrycia metody na przywrócenie normalnego funkcjonowania komórek macierzystych mieszków włosowych i odzyskanie koloru włosów u ludzi.

Naukowcy ujawnili, że niewłaściwe funkcjonowanie komórek macierzystych odpowiada za siwienie i wypadanie włosów. Dotychczas uważano, że głównym czynnikiem powodującym siwienie u starszych osób jest śmierć melanocytów, komórek produkujących pigment. Jednakże badacze odkryli, że komórki macierzyste mieszków włosowych nie obumierają, lecz "utkną" w jednym z etapów pośrednich, prowadząc do utraty koloru włosów.

Studium wykazało, że komórki macierzyste, które przekształcają się w melanocyty, mogą tymczasowo "dojrzeć" i pełnić funkcje komórek barwnikowych, po czym powrócić do swojego pierwotnego stanu i migrować w stronę podstawy mieszków włosowych. Odkrycie to wskazuje, że odblokowanie wrażliwości komórek na sygnały z rodziny Wnt może przywrócić zdolność starszych mieszków włosowych do wytwarzania włosów o normalnym kolorze.

Naukowcy zamierzają obecnie przetestować tę teorię na zwierzęcych modelach oraz hodowlach ludzkich komórek. Jeżeli wyniki eksperymentów okażą się pozytywne, otworzy to nowe drzwi do przywracania prawidłowego funkcjonowania komórek macierzystych i zapobiegania siwieniu włosów.

To odkrycie może znacząco wpłynąć na przemysł kosmetyczny i medyczny. Przywrócenie prawidłowego działania komórek macierzystych mieszków włosowych może pomóc osobom zmagającym się z łysieniem, jak również przeciwdziałać oznakom starzenia związanym z siwieniem włosów. Niemniej jednak, jak w przypadku każdej pracy naukowej, konieczne są dalsze badania, aby potwierdzić teorię i opracować metody leczenia.