Automatyzacja odkryć naukowych za pomocą sztucznej inteligencji

Źródło: pixabay.com

System sztucznej inteligencji Coscientist opracowany na Uniwersytecie Carnegie Mellon z powodzeniem zautomatyzował złożone reakcje chemiczne, rozpoczynając nową erę badań naukowych i eksperymentów opartych na sztucznej inteligencji.

Jak podano w czasopiśmie Nature, ten nieorganiczny inteligentny system osiągnął znaczący kamień milowy poprzez zaprojektowanie, zaprojektowanie i wykonanie po raz pierwszy eksperymentu chemicznego. Naukowcy z Carnegie Mellon University uważają, że inteligentne systemy agentów do autonomicznych eksperymentów naukowych doprowadzą do niesamowitych odkryć, nieprzewidzianych zabiegi i innowacyjne materiały.

Wykorzystując synergiczne partnerstwo między ludźmi i maszynami, wyobrażają sobie nowy paradygmat w badaniach naukowych. Projekt Coscientist, opracowany przez adiunkta chemii i inżynierii chemicznej Gabe'a Gomeza oraz jego zespół doktorantów Daniila Boyko i Roberta McKnighta , wykorzystuje duże modele językowe (LLM), takie jak GPT-4 z OpenAI i Claude z Anthropic. Za pomocą prostych podpowiedzi wyrażonych w łatwym do zrozumienia języku naukowcy mogą zlecić Coscientistowi znalezienie związków o określonych właściwościach.

Następnie system sprawdza Internet, dane z dokumentacji i inne dostępne źródła, aby podsumować informacje i opracować plan eksperymentu.

Plan ten jest realizowany przy użyciu zrobotyzowanych interfejsów programowania aplikacji (API) i zautomatyzowanych narzędzi. Dzięki Coscientist badacze mogą projektować i przeprowadzać eksperymenty szybciej, dokładniej i wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej.

Korzystając z LLM, Coscientist pokonuje jedną z głównych barier w korzystaniu z zautomatyzowanych laboratoriów: kodowanie. To przełomowe rozwiązanie umożliwia naukowcom interakcję ze zautomatyzowanymi platformami w języku naturalnym, demokratyzując dostęp do najnowocześniejszych badań naukowych. Oznacza to, że więcej osób będzie mogło wnieść wkład w postęp naukowy bez rozległej wiedzy na temat kodowania.

Osiągnięcia naukowca są dalekosiężne. Dyrektor Wydziału Chemii w Narodowej Fundacji Nauki (NSF), David Berkowitz, pochwalił system, stwierdzając, że wykracza on poza wyzwania związane z syntezą chemiczną i skutecznie służy jako niezwykle wydajny partner w laboratorium. Integracja wszystkich komponentów daje w rezultacie system, który można wykorzystać do naprawdę użytecznych celów naukowych.

W artykule opublikowanym w Nature zespół badawczy Carnegie Mellon demonstruje możliwości Coscientist, w tym planowanie syntezy chemicznej, nawigację w dokumentacji sprzętu, kontrolowanie instrumentów do obsługi cieczy i rozwiązywanie problemów optymalizacyjnych przy użyciu analizy danych.

Postępy te pokazują potencjał systemów opartych na sztucznej inteligencji w zakresie zrewolucjonizowania badań naukowych w różnych dyscyplinach.

W miarę rozwoju sztucznej inteligencji partnerstwa między ludźmi i maszynami oferują ogromne nadzieje w zakresie odkryć naukowych. Automatyzując złożone procesy i zapewniając naukowcom niespotykaną szybkość i precyzję, systemy oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Coscientist, mają potencjał dokonywania przełomowych odkryć, opracowywania nowych metod leczenia i tworzenia nowych materiałów.