Naukowcy wskazali 20 zawodów, które są najbardziej zagrożone wyginięciem w wyniku rozwoju sztucznej inteligencji (AI)

Image

Źródło: ZmianynaZiemi

Ewolucja technologiczna, zwłaszcza w dziedzinie sztucznej inteligencji, nieodwracalnie wpływa na naszą rzeczywistość, a w konsekwencji na rynki pracy. Uniwersytet Princeton podjął się zadania analizy tego fenomenu, skupiając się na określeniu zawodów, które w najbliższej przyszłości mogą znacząco się zmienić lub nawet zniknąć z powodu rosnącej roli sztucznej inteligencji.

 

Naukowcy skoncentrowali się na analizie 20 zawodów, które według ich ocen są najbardziej narażone na wpływy AI. Najbardziej niepokojące wnioski dotyczyły roli agentów call center, którzy według przeprowadzonych analiz są na pierwszej linii zagrożenia. Jednak równie niepokojące jest to, że nauczyciele różnych przedmiotów, takich jak prawo, historia, religia czy języki, także znajdują się w obszarze ryzyka.

 

W celu precyzyjnej analizy wpływu sztucznej inteligencji na rynek pracy, badacze skonstruowali zaawansowany algorytm. Połączyli oni w nim działanie 10 aplikacji opartych na AI z 52 ludzkimi zdolnościami, co pozwoliło ocenić, jak wiele umiejętności potrzebnych w określonym zawodzie może zostać zastąpionych przez sztuczną inteligencję.

 

Nie można nie zauważyć, że wiele z zawodów uznanych za najbardziej zagrożone to te wysoko opłacane i wymagające zaawansowanego wykształcenia. W grupie tej znajdują się m.in. analitycy budżetowi, aktuariusze, księgowi czy sędziowie. Wnioski te dostarczają ważnych informacji dla środowiska edukacyjnego, biznesowego i politycznego.

 

Niemniej jednak w kontekście agentów call center, wiele firm już teraz korzysta z chatbotów działających na bazie AI. W tym kontekście interesujący jest postulat badaczy z Princeton, aby telemarketerzy mogli skorzystać z postępów w modelowaniu języka sztucznej inteligencji, co miałoby przyczynić się do znaczącej poprawy ich wydajności.

 

Missing element mediów.

 

Jednak to, co zaskakuje, to fakt, że z 20 analizowanych zawodów, aż 14 stanowili nauczyciele akademicki z różnych dziedzin. Wskazuje to na konieczność przemyślenia roli edukacji w kontekście ewolucji technologicznej.

 

Badania te stały się przedmiotem szerokiej debaty wśród społeczności naukowej oraz opinii publicznej, zwłaszcza w kontekście niedawnego raportu opublikowanego przez Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL), skupiającego się na zawodach najbardziej i najmniej narażonych na automatyzację.

 

Kluczowe jest to, aby społeczeństwo, instytucje edukacyjne i decydenci byli świadomi tych zmian i przygotowywali się na nadchodzącą rewolucję, która niewątpliwie przyniesie zarówno wyzwania, jak i możliwości. Badania takie jak te z Uniwersytetu Princeton są niezbędne, abyśmy mogli zrozumieć i dostosować się do tej nowej rzeczywistości zawodowej.

Dodaj komentarz

Treść tego pola jest prywatna i nie będzie udostępniana publicznie.