Zmiany aktywności słonecznej mają niewielki wpływ na klimat, twierdzą badacze

Źródło: wikipedia.org
Dotychczas naukowcy próbowali przekonać nas, że to ludzkość i jej działalność powoduje globalne ocieplenie, a co za tym idzie, koniecznie trzeba wprowadzić we wszystkich krajach limity emisji dwutlenku węgla. Z badania opublikowanego w Nature Geoscience wynika iż nasza najbliższa gwiazda ma bardzo mały wpływ na klimat na Ziemi.

Średniowieczna anomalia klimatyczna miała miejsce w latach 950-1250 i był to okres ocieplenia w niektórych regionach, natomiast mała epoka lodowcowa trwała od 1450-1850. Dotychczasowe badania łączyły wysoką oraz niską aktywność słoneczną z tymi zjawiskami klimatycznymi. Naukowcy z University of Edinburgh próbowali ustalić przyczyny zmian klimatycznych na półkuli północnej w ciągu ostatnich 1000 lat korzystając z danych uzyskanych z pierścieni drzew i innych źródeł historycznych. Dane te zostały następnie porównane do modeli komputerowych oraz zmian aktywności słonecznej.

Zespół uczonych odkrył, że do roku 1800 aktywność wulkaniczna była głównym czynnikiem wpływającym na zmiany klimatu - pył wulkaniczny utrudnia przedostawanie się promieni słonecznych do powierzchni Ziemi, ochładzając i wysuszając klimat. Natomiast od 1900 roku, jak twierdzą uczeni, emisje gazów cieplarnianych doprowadziły do wzrostu średniej globalnej temperatury. Jeden z badaczy Andrew Schurer przekonuje, że wpływ Słońca na klimat w przeszłości został źle zrozumiany i jest niewielki, natomiast aktywność wulkaniczna i gazy cieplarniane miały istotne znaczenie.

Źródło: http://www.redorbit.com/news/science/1113034410/solar-activity-has-little-effect-on-climate-122313/