Zidentyfikowano ponad tysiąc genów powiązanych z inteligencją

Źródło: Dreamstime.com

Zakrojone na szeroką skalę badania asocjacyjne całego genomu pozwoliły namierzyć ponad tysiąc genów, które mają związek z inteligencją. Przeważająca większość z nich była dotychczas nieznana nauce.

Podczas badań, którym przewodziła genetyk statystyczny Danielle Posthuma z Wolnego Uniwersytetu w Amsterdamie, wzięto pod uwagę ponad 270 tysięcy ludzi z 14 niezależnymi kohort pochodzenia europejskiego. Wszyscy uczestnicy analizy brali udział w testach neurokognitywnych, którymi mierzono poziom inteligencji. Naukowcy porównali uzyskane wyniki ze zjawiskiem zmienności sekwencji DNA – polimorfizmem pojedynczego nukleotydu (SNP). Dzięki temu mogli zobaczyć, które mutacje powiązane są z wysoką inteligencją.

Spośród ponad 9 milionów wykrytych mutacji, zespół zidentyfikował 205 loci genów, związanych z inteligencją, oraz 1016 specyficznych genów. Tylko niewielki ułamek z nich był dotychczas znany nauce. Dla porównania, dzięki poprzednim badaniom Danielle Posthuma i jej zespołu namierzono tylko 30 nowych genów powiązanych z inteligencją.

Naukowcy wykazali również korelację pomiędzy wysoką inteligencją a zwiększoną ochroną przed chorobami psychicznymi, takimi jak Alzheimer, schizofrenia, ADHD czy depresja. Wyniki badań sugerują, że osoby inteligentniejsze mogą cieszyć się długowiecznością.

Osobne badania asocjacyjne całego genomu, przeprowadzone przez ten sam zespół naukowców, skupiały się na ponad 449 tysiącach ludzi i pozwoliły zidentyfikować 136 istotnych loci, związanych z neurotyzmem, oraz 599 powiązanych genów. Nauka znała dotychczas tylko 16 loci, zatem mówimy o ważnym odkryciu, które, według naukowców, pozwoli lepiej zrozumieć co sprzyja takim chorobom, jak depresja, lęki i schizofrenia.