Zaproponowano metodę przewidywania tsunami na podstawie zakłóceń w jonosferze

Źródło: Pixabay.com

Naukowcy z Uniwersytetu Nagoya w Japonii zaproponowali śledzenie zaburzeń jonosferycznych w celu szybkiego przewidywania tsunami. Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie Earth, Planets and Space.

Eksperci przeanalizowali dane satelitarne i radarowe dotyczące stanu sygnałów radiowych po erupcji wulkanu Hunga-Tonga-Hunga-Haapai w 2022 r., która spowodowała tsunami. Wiadomo, że tsunami deformuje dolne warstwy atmosfery, generując fale dźwiękowe i grawitacyjne, które z kolei powodują zaburzenia jonosfery. Ponieważ fale radiowe przemieszczają się przez jonosferę, klęski żywiołowe mogą zakłócać sygnały radiowe i powodować błędy w nawigacji GPS.

Naukowcy odkryli, że erupcja wulkanu na wyspach Tonga spowodowała fale ciśnienia atmosferycznego, które rozprzestrzeniły się na Australię i Japonię. Fale te wibrowały w dolnej części jonosfery, która generowała pole elektryczne, które następnie było przesyłane z dużą prędkością do górnej jonosfery. Naukowcy odkryli, że zmiany w terenie zachodzą na długo przed nadejściem tsunami.

Fala elektromagnetyczna wzdłuż linii pola magnetycznego poruszała się z prędkością 1000 kilometrów na sekundę, czyli znacznie szybciej niż fala ciśnienia powietrza, która poruszała się z prędkością dźwięku (315 metrów na sekundę). Zatem zaburzenie jonosferyczne zostało zarejestrowane na trzy godziny przed falą ciśnienia atmosferycznego.