Zaobserwowano pary supermasywnych czarnych dziur w zderzających się galaktykach

Źródło: pixabay.com

Od dawna wiemy, że Wszechświat jest pełen czarnych dziur. Znajdują się w centrach wielu galaktyk, jak i w pustce pomiędzy gromadami gwiazd. Niedawno naukowcy odkryli niezwykły widok – kilka par supermasywnych czarnych dziur podczas zderzenia galaktyk.

Naukowcy z Politechniki Federalnej z Zurychu zajmowali się badaniem zjawisk, zachodzących podczas kolizji galaktyk. W tym procesie produkowane są olbrzymie ilości gazów i pyłów, które przysłaniają obraz środków galaktyk. Pomimo utrudnień w obserwacji, badaczom udało się zaobserwować dwie czarne dziury o ogromnej masie, każda znajdująca się w centrum swojej galaktyki, które nieubłaganie zbliżają się do siebie. W końcu zderzą się i połączą w jeden, jeszcze większy obiekt.

Źródło: NASA/ ESA/M. Koss (Eureka Scientific, Inc.); W. M. Keck Observatory; Panoramic Survey Telescope and Rapid Response System (Pan-STARRS)

Zespół z Zurychu korzystał z obrazów, uzyskanych przez Kosmiczny Teleskop Hubble’a oraz Teleskopy Kecka, znajdujące się w obserwatorium na wulkanie Mauna Kea na Hawajach. Łącznie przebadano obrazy 481 galaktyk. W galaktyce NGC 6240 zaobserwowano dwa jądra galaktyk bliskie połączeniu. Znaleziono jeszcze 4 podobne obiekty, powstałe na skutek kolizji galaktyk.

W ogólnym rozrachunku, naukowcy stwierdzili, że 17% badanych galaktyk posiada w swoim środku parę czarnych dziur, krążących wokół wspólnego środka masy, cały czas zbliżających się do siebie. Połączenie czarnych dziur powinno nastąpić w ciągu 10 milionów lat. Autorzy badania, opublikowanego w czasopiśmie Nature podkreślają, że była to pierwsza analiza tak dużego zbioru galaktyk, skupiająca się na późnym stadium kolizji galaktyk. Nie spodziewano się, że pary supermasywnych czarnych dziur występują w tak wielu przypadkach.