Zaginiony bliźniak Księżyca został odnaleziony w pobliżu Marsa

Źródło: pixabay.com

Międzynarodowy zespół planetologów odkrył asteroidę, trojana, podążającego za Marsem, który jest bardzo podobny pod względem składu do naszego Księżyca. Pojawiła się teoria, że asteroida ta może być starożytnym gruzem powstałym w wyniku olbrzymich zderzeń, które uformowały ziemski Księżyc i inne skaliste planety w Układzie Słonecznym, takie jak Mars czy Ziemia.

Badanie, które zostało opublikowane w czasopiśmie Icarus, ma znaczenie również dla poszukiwań takich samych prymitywnych obiektów związanych z kreacją naszej planety.Trojany to klasa asteroid, które podążają za planetami po ich orbitach, tak jak stado owiec może podążać za pasterzem uwięzionym w grawitacyjnych „bezpiecznych przystaniach” 60 stopni przed i za planetą.

Naukowcy są nimi bardzo zainteresowani, ponieważ reprezentują pozostałości materiału pozostałego po powstaniu i wczesnej ewolucji Układu Słonecznego. Na orbicie wokół gigantycznej planety Jowisz istnieje kilka tysięcy takich trojanów. Bliżej Słońca astronomowie odkryli jak dotąd tylko kilka trojanów Marsa. Jednym z tych, na które patrzył zespół, była asteroida (101429) 1998 VF31. Jego widmo nie odpowiadało żadnemu konkretnemu rodzajowi meteorytu lub asteroidy, w wyniku czego rozszerzono analizę przez włączenie widm z innych typów powierzchni. Okazało się, że najlepsze dopasowanie widmowe nie dotyczyło innych małych ciał, ale naszego najbliższego sąsiada, Księżyca.

Grupa naukowców z Włoch, Bułgarii i Stanów Zjednoczonych, kierowana przez Arma Observatory and Planetarium (AOP) w Irlandii Północnej, bada trojany Marsa, aby zrozumieć, co mówią nam one o wczesnej historii wewnętrznych światów Układu Słonecznego, ale także w celu odkrycia mitycznych trojanów Ziemi. Jak na ironię, znalezienie trojanów na Marsie jest znacznie łatwiejsze niż na naszej własnej planecie, ponieważ trojany Ziemi, jeśli istnieją, zawsze znajdują się blisko Słońca, gdzie trudno jest wycelować teleskop.

Potencjalny ziemski trojan, nazwany 2010 TK7, został odkryty dziesięć lat temu przez teleskop kosmiczny WISE należący do NASA, ale symulacje komputerowe wykazały, że jest to tymczasowy gość z pasa asteroid między Marsem a Jowiszem, a nie relikt planetozymalny Ziemi.