W roślinach znaleziono gen nieśmiertelności

Źródło: pixabay.com

Naukowcy z Leiden University w Holandii odkryli nowy gen, który pozwala jednorocznym roślinom nadal rosnąć po kwitnieniu zamiast obumierać. Odkrycie może pozwolić na zwiększenie plonów bez zasiewania ich co roku. Artykuł na ten temat został opublikowany w czasopiśmie Nature Plants.

Naukowcy badali rzodkiewnik pospolity (Arabidopsis thaliana) a konkretnie gen AHL15, który określa, czy roślina będzie mogła wegetować po kwitnieniu. Wzrost i rozwój, zapewniają punkty wzrostu - grupy komórek macierzystych, które tworzą nowe łodygi z liśćmi lub kwiatami.

Rzodkiewnik pospolity - źródło: Wikimedia

W bylinach niektóre punkty wzrostu pozostają aktywne, ale nie występuje to w roślinach jednorocznych. Gdy gen AHL15 jest tłumiony, życie roślin wieloletnich staje się krótsze, a po jego nadekspresji rośliny kwitną kilka razy.

Według naukowców odkrycie odpowie na pytanie, dlaczego podczas ewolucji niektóre rośliny stały się jednoroczne, a inne wieloletnie. Ponadto utrzymanie aktywności niektórych grup komórek macierzystych w rocznych uprawach, takich jak ryż lub pszenica, pozwoliłoby roślinom na dalszy wzrost po zbiorach.