W okolicy Ziemi odkryto rekordowo małą czarną dziurę

Źródło: Lauren Fanfer

Astronomowie odkryli najmniejszą jak dotąd czarną dziurę, która jednocześnie jest najbliższym tego typu obiektem wobec Ziemi. Odkrycie zostało opisane w czasopiśmie Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Rekordowo mała czarna dziura otrzymała nazwę "Jednorożec", gdyż odkryto ją w gwiazdozbiorze Jednorożca. Obiekt znajduje się około 1500 lat świetlnych od Ziemi w Drodze Mlecznej. Oszacowano, że masa tej czarnej dziury jest zaledwie trzy razy większa od masy Słońca.

Odkrycia dokonano podczas analizy danych dotyczących czerwonego olbrzyma. Gwiazda ta została dobrze przebadana przez ziemskie teleskopy oraz teleskop kosmiczny TESS, który zajmuje się poszukiwaniami planet pozasłonecznych. Naukowcy zauważyli, że coś zmienia kształt czerwonego olbrzyma i już wtedy doszli do wniosku, że za ten efekt zniekształcania może odpowiadać czarna dziura.

Na podstawie prędkości poruszania się gwiazdy, okresu orbitalnego i efektu zniekształcania obliczono, że jest to najwyraźniej bardzo mała czarna dziura o masie około trzech mas Słońca. Tym samym odkryto obiekt, którego masa mieści się w przedziale rozmiarów określanym jako "luka masowa". Astronomowie dopiero niedawno doszli do wniosku, że czarne dziury o takiej masie rzeczywiście mogą istnieć.