W Chinach powstanie nowy akcelerator cząstek. Będzie 4 razy większy od Wielkiego Zderzacza Hadronów

Źródło: CERN

Instytut Fizyki Wysokich Energii w Pekinie (IHEP) ogłosił wielkie plany budowy swojego własnego akceleratora cząstek. Maszyna będzie aż 4 razy większa od Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC), a w odległej przyszłości stanie się częścią jeszcze potężniejszego zderzacza.

Obecnie największym akceleratorem cząstek jest Wielki Zderzacz Hadronów, który położony jest na terenie Francji i Szwajcarii. Jego głównym elementem jest ogromny pierścień o średnicy ponad 8 km. Zgodnie z planem, chiński akcelerator o nazwie Circular Electron Positron Collider będzie posiadał pierścień o średnicy aż 32 km.

Źródło: CERN

Naukowcy zamierzają zakończyć jego budowę do 2030 roku. Przypomnijmy, że LHC, którego pierścień jest 4 razy mniejszy od tego w chińskim projekcie, był planowany i budowany przez około 30 lat. Dlatego pojawiają się wątpliwości, czy Instytut Fizyki Wysokich Energii zmieści się w czasie.

Dzięki nowemu akceleratorowi, Chiny będą mogły prowadzić swoje własne eksperymenty w dziedzinie fizyki kwantowej. Jednak zderzacz Circular Electron Positron Collider prawdopodobnie będzie działał tylko przez 10 lat, po czym naukowcy rozpoczną prace nad nowym, jeszcze większym i potężniejszym akceleratorem o nazwie Super Proton Proton Collider, a jego poprzednik stanie się częścią nowej maszyny.