W Chinach odkryto nietypowego dinozaura ze skrzydłami nietoperza

Źródło: (Chung-Tat Cheung, Min Wang)

Dopiero stosunkowo niedawno ustalono, że starożytne gady nie zawsze miał skórę pokrytą łuskami tak jak jest to w czasach obecnych. Stwierdzono ponad wszelką wątpliwość, że były również gady pokryte piórami. Jednak dopiero co odkryty gad z Chin zaskoczył naukowców bo zamiast piór miał skrzydła przypominające dzisiejsze nietoperze.

Skamieniałe szczątki niezwykłego stworzenia odkryto w prowincji Liaoning w Chinach. Paleontolodzy  szacują że pokłady, w których znaleziono szczątki tego dinozaura pochodzą sprzed 163 mln lat.  Nowo identyfikowane ziemskie zwierzę nazywa się oficjalnie Ambopteryx longibrachium.

Badania pokazują, że należy do grupy skansoriopteryksów, malutkich pierzastych dinozaurów wspinających się na drzewa. Jednak w  przeciwieństwie do swoich "krewnych", Ambopteryx longibrachium miał błoniaste skrzydła podobne do tych, jakie mają nietoperze.

Naukowcy uważają, że dinozaury mogły szybować skacząc z drzew. Paleontolodzy sugerują, że te skrzydła były prawdopodobnie krótkotrwały projektem ewolucji, która później poszła w kierunku skrzydeł pierzastych.

Odkrycie z Chin to pierwszy przypadek gatunku tego typu. Jednak nietoperze to ssaki a tutaj mamy do czynienia zdecydowanie z gadem. Ze względu na to, że do czasów dzisiejszych nie przetrwał żaden gatunek ptaków, który wykorzystywałby takie błoniaste skrzydła, może to świadczyć, że był to alternatywny pomysł natury na latanie, który ostatecznie został porzucony i zastąpiony innym.