Uczeni zidentyfikowali gen odpowiedzialny za siwienie włosów

Źródło: Flickr/Prizmatic/CC BY-NC 2.0

Naukowcy po raz pierwszy zdołali wykryć geny związane z siwieniem włosów i brwi oraz gęstością brody, brwi i monobrwi. Między innymi różne pochodzenie uczestników badania pozwoliło dokonać tego odkrycia.

Naukowcy przeanalizowali genomy ponad 6600 osób z państw Ameryki Południowej. 48% z nich miało pochodzenie europejskie, 46% południowoamerykańskie a pozostałe 6% - afrykańskie. Opisane przez naukowców geny były już dotychczas znane. Badania tego typu były zazwyczaj prowadzone w Europie a kluczem do sukcesu okazało się różne pochodzenie uczestników.

Jak się okazało, gen IRF4 związany jest nie tylko z kolorem włosów ale także ich siwieniem. Około 15% Europejczyków posiada ten gen, lecz uczeni nie znaleźli go wśród osób o południowoamerykańskim pochodzeniu. Natomiast geny FOXL2 i PAX3 odpowiadają za gęstość brwi i monobrwi.

Źródło: Nature Communications

Andrés Ruiz-Linares, profesor nauk biologicznych w University College London i współautor badania powiedział, że wyniki ich pracy z pewnością zainteresują przemysł kosmetyczny a także dziedziny nauki, takie jak kryminalistykę czy antropologię.

Źródła: