Uczeni zdołali wyhodować w warunkach laboratoryjnych ludzki mózg

Flickr/Neil Conway/CC BY 2.0
Naukowcom z Ohio State University udało się wyhodować niemal kompletny ludzki mózg. Organoid ten, który jest wielkości gumki umieszczanej na ołówkach, jest porównywalny do mózgu 5-tygodniowego płodu. Uważa się że jest to najdokładniejszy model ludzkiego mózgu jaki dotychczas powstał.

Ten laboratoryjny twór powstał z komórek pluripotencjalnych w ciągu około 12 tygodni, posiada rozpoznawalną strukturę oraz 99% genów obecnych w mózgu kilkutygodniowego płodu. Organoid posiada rdzeń kręgowy, wszystkie główne struktury mózgu, wiele typów komórek, obwody sygnalizacji i drogę wzrokową ale brakuje w nim układu naczyniowego. Stwierdzono również, że nie posiada świadomości i nie portafi myśleć.

Rene Anand, profesor chemii biologicznej i farmakologii podejrzewa, że gdyby organoid rozwijał się przez 16 lub nawet 20 tygodni, być może uzupełniłby się w brakujące geny. Jego "wynalazek" może spowodować, że leki nie będą już testowane na mózgach gryzoni i będzie wykorzystywany głównie do badań nad chorobami psychicznymi, takimi jak Parkinson, Alzheimer, autyzm a nawet syndrom wojny w Zatoce Perskiej (Gulf War syndrome).

Źródło: https://news.osu.edu/news/2015/08/18/human-brain-model/