Uczeni stworzyli grafen o właściwościach nadprzewodzących

Źródło: James Hedberg/CC
Praktycznie cały czas pojawiają się informacje o grafenie i nowych odkryciach, związanych z tym "cudownym" materiałem. Tym razem naukowcy odkryli co zrobić aby grafen stał się nadprzewodnikiem. Zarówno symulacje komputerowe jak i przeprowadzone eksperymenty wykazały, że jest to możliwe do wykonania.

W 2012 roku model komputerowy wykazał, że domieszkowanie grafenu litem sprawi iż materiał stanie się nadprzewodnikiem. Wyjaśniając to nieco bardziej szczegółowo - w utworzonym materiale pojawią się tzw. fonony, które ułatwią wiązanie się dwóch fermionów, np. elektronów, w pary Coopera. Tak przynajmniej wynikało z symulacji, lecz aby to potwierdzić konieczne było przeprowadzenie fizycznego eksperymentu.

Badaniem zajął się zespół uczonych z Niemiec i Kanady, który opublikował wyniki swojej pracy na łamach czasopisma naukowego Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Posługując się danymi z modelu komputerowego udało się stworzyć grafen o właściwościach nadprzewodzących. Niestety eksperyment musiał zostać przeprowadzony w ekstremalnie niskich temperaturach a materiał wykazywał wspomniane właściwości przy temp. około -267,25 stopni Celsjusza, czyli około 5,9 kelwina.

Źródło: http://www.pnas.org/content/early/2015/09/04/1510435112