Uczeni o krok bliżej od stworzenia pierwszego pełni funkcjonalnego ludzkiego serca z komórek skóry

Źródło: 123rf.com

Kolejne sukcesy w medycynie powoli zbliżają nas do przełomu. Zespół specjalistów z Massachusetts General Hospital and Harvard Medical School, korzystając z dorosłych komórek skóry, potrafił zregenerować funkcjonalną ludzką tkankę serca. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Circulation Research.

W Stanach Zjednoczonych wielu pacjentów oczekuje na transplantację serca. Niestety nie wszyscy z nich otrzymają nowy organ a zawsze istnieje ogromne ryzyko, że serce po prostu nie zostanie przyjęte przez organizm. Dlatego naukowcy chcą tworzyć sztuczne organy z komórek pacjentów.

W poprzednich pracach uczeni używali detergentu aby pozbawić narząd dawcy z komórek które mogą przyczynić się do reakcji immunologicznej u biorcy. Wcześniej badania prowadzono na mysich sercach, lecz tym razem dokonano tego na ludzkim organie. Podczas eksperymentu usunięto wiele komórek łącznie z 73 serc dawców, które nie nadawały się do przeszczepu. Następnie, korzystając z nowej techniki, przekształcono dorosłe komórki skóry w pluripotencjalne komórki macierzyste, zamieniono je w dwa różne typy komórek sercowych i umieszczono je w sercach dawców.

Przez dwa tygodnie, organy otrzymywały roztwory odżywcze i rosły w warunkach podobnych do tych, jakie mają miejsce wewnątrz ludzkiego organizmu. Po tym czasie, serca posiadały tkanki o prawidłowej strukturze i wyglądały niczym niedojrzałe organy. Gdy zaaplikowano im wstrząs elektryczny, serca zaczęły bić.

Badania te przybliżają nas do prawdziwego przełomu. Naukowcy chcą jeszcze usprawnić stosowane przez nich techniki, lecz z czasem zajmą się tworzeniem zindywidualizowanych serc dla pacjentów, które zawsze będą przyjęte przez organizm.

Artykuł pochodzi z portalu: Tylkomedycyna.pl