Trwają przygotowania do eksperymentu który wyjaśni, czy Wszechświat jest hologramem

Źródło: 123rf.com
Czy Wszechświat w którym żyjemy jest tylko hologramem? Nauka już od dawna próbuje odpowiedzieć na to pytanie. Teoria holograficznego Wszechświata zdobywa coraz większą liczbę zwolenników a naukowcy chcą przeprowadzić eksperyment, który może dać odpowiedź na to trudne pytanie.

Kilka lat temu uczeni który pracowali z urządzeniem do badania fal grawitacyjnych, GEO600, zarejestrowali dziwne szumy. Badaczom udało się wyjaśnić pochodzenie tylko części z nich. Wtedy Craig Hogan, fizyk cząsteczek z laboratorium Fermilab powiedział, że szumy pochodzą z granicy czasoprzestrzeni - z punktu, gdzie czasoprzestrzeń przestaje zachowywać się jak kontinuum Einsteina i rozpuszcza się w tak zwane "ziarna".

"Jeśli rezultaty pomiarów GEO600 są tym, co podejrzewam, to wszyscy żyjemy w wielkim kosmicznym hologramie" - twierdził wtedy Craig Hogan.

Według teorii holograficznego Wszechświata, opis każdego trójwymiarowego ciała jest zawarty na jego dwuwymiarowej powierzchni. Cały Wszechświat może być postrzegany jako dwuwymiarowa struktura informacyjna, "namalowana" na horyzoncie kosmologicznym. Jeżeli bity opisujące rzeczywistość mają rozmiar jednej długości Plancka, to "ziarna czasoprzestrzeni" są znacznie większe i mają rozmiar około 10^-16 metra.

Jeśli tak też jest w rzeczywistości, to można je zarejestrować właśnie za pomocą detektorów fal grawitacyjnych, takich jak wspomniane wcześniej urządzenie GEO600. Ich obecność będzie się objawiała właśnie w formie szumu.

W ośrodku Fermilab trwają właśnie przygotowania do eksperymentu który może potwierdzić teorię holograficznego Wszechświata. Zespół naukowców Craiga Hogana buduje instrument o nazwie "holometr". Będzie się on składać z dwóch laserów o dużej mocy których wiązki zostaną rozdzielone i wysłane prostopadle do siebie wzdłuż dwóch ramion o długości 40 metrów.

Źródło: Fermilab

Na końcu każdego z nich umieszczone zostaną zwierciadła, od których wiązki odbiją się z powrotem w kierunku rozdzielacza. Gdy promienie trafią ponownie w rozdzielacz, jego ewentualne poruszenie się spowoduje fluktuacje w jasności połączonej wiązki świetlnej. To właśnie te zmiany będą przedmiotem badań naukowców a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w ciągu roku możemy się dowiedzieć, czy teoria holograficznego Wszechświata jest prawdziwa.

Źródło: http://www.cnet.com/news/is-the-universe-a-2d-hologram-fermilab-intends-to-find-out/