Tokamak Energy wytworzył plazmę, której temperatura była wyższa od wnętrza Słońca

Źródło: Tokamak Energy

Brytyjska firma osiągnęła sukces w pracach nad fuzją jądrową. W tokamaku ST40 udało się wytworzyć plazmę gorętszą od wnętrza Słońca.

Tokamak Energy to brytyjska, stosunkowo młoda firma, która w 2017 roku uruchomiła swój reaktor fuzji jądrowej ST40. Podczas niedawnych eksperymentów, tokamak wyprodukował plazmę o temperaturze 15 milionów stopni Celsjusza. To jest o milion więcej od temperatury, jaka panuje wewnątrz naszej gwiazdy.

Źródło: Tokamak Energy

Naukowcy zaangażowani w ten projekt zamierzają docelowo wyprodukować supergorącą plazmę o temperaturze 100 milionów stopni Celsjusza. Tak wysoka temperatura jest niezbędna, aby dochodziło do łączenia się (fuzji) deuteru i trytu. W trakcie tego procesu wydzielana jest czysta energia.

Stellaratory i tokamaki symulują procesy zachodzące wewnątrz gwiazd. Zachodzi w nich kontrolowana reakcja termojądrowa. Naukowcy zamierzają ujarzmić fuzję termojądrową, aby móc produkować ogromne ilości czystej i taniej energii. Prace nad nowym sposobem pozyskiwania energii trwają na całym świecie od wielu lat.

Źródło: Tokamak Energy

Tokamak Energy zapowiada komercjalizację energii termojądrowej najpóźniej w 2030 roku. Warto zaznaczyć, że najnowsze osiągnięcie brytyjskiej firmy to nic w porównaniu do sukcesów, które osiągnęli np. chińscy naukowcy – w 2016 roku, Instytut Fizyki Plazmowej Chińskiej Akademii Nauk w Hefei zdołał rozgrzać plazmę w swoim reaktorze EAST (Experimental Advanced Superconducting Tokamak) do temperatury aż 50 milionów stopni Celsjusza. Przypuszcza się, że jeśli postępy będą kontynuowane, energię z fuzji jądrowej będziemy mogli pozyskiwać na skalę komercyjną za jakieś 10-15 lat.