Tempo topnienia Grenlandii jest obecnie największe od 12 tysięcy lat

Źródło: pixabay.com

Nowe obliczenia tempa topnienia lodu na Grenlandii w ciągu ostatnich 12 tysięcy lat pokazały, że w XXI wieku liczba ta osiągnęła rekordowy poziom w całej epoce polodowcowej. Wyniki obliczeń zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym Nature.

Praktycznie wszyscy klimatolodzy nie mają wątpliwości, że globalne ocieplenie istnieje i radykalnie zmieni oblicze planety. Świadczą o tym nie tylko modele komputerowe klimatu planety, ale także dane z satelitów klimatycznych, lądowych stacji meteorologicznych i boi oceanicznych. Pierwszą i główną ofiarą tego procesu będą regiony polarne Ziemi i lodowce.

Już teraz temperatura na ich obszarze jest większa o 4-9 ° C niż w poprzednich stuleciach. W sierpniu ubiegłego roku, doprowadziło to do tego, że na Grenlandii ogromna część masywu lodowego wyspy o wadze 12,5 mld ton oderwała się i spadła do morza. Przez cały 2019 rok łączna masa pokrywy lodowej Grenlandii spadła o rekordowe 532 mld ton.

Badacze odpowiedzialni za wymienioną na początku pracę naukową, porównali obecne dane z tym, jak obszar lodowy Grenlandii zmieniał się w przeszłości. Aby odpowiedzieć na to pytanie, naukowcy stworzyli szczegółowy model klimatyczny południowo-zachodniego wybrzeża wyspy. Wzięto pod uwagę, między innymi to, jak zmienił się jej klimat i wygląd na przestrzeni ostatnich 12 tysięcy lat. Ponadto, naukowcy obliczyli tempo topnienia lodowców w różnych okresach historii.

Wyniki pokazały, że obszar pokrywy lodowej wyspy w przeszłości zmieniał się znacznie wolniej niż obecnie. Dotyczyło to również najcieplejszych okresów historii holocenu, obecnej epoki geologicznej, kiedy temperatury na Ziemi były o 1-2 ° C wyższe niż obecnie. Naukowcy mają nadzieję, że ich model klimatyczny i obliczenia pomogą klimatologom udoskonalić szacunki dotyczące zmian masy i objętości lodowców na Grenlandii. W nadchodzących dekadach i wiekach, te informacje pomogą decydentom lepiej ocenić zagrożenia klimatyczne i opracować skuteczne środki zwalczania globalnego ocieplenia.